Email automation marketing

Mail automation sparer tid og giver bedre resultater

Hvis din virksomhed sender nyhedsmails ud, så er der en god nyhed. Email automation handler om at få automatiseret store dele af nyhedsmail udsenselsen. Når nyhedsmailen automatiseres, opnår du to ting: du sparer tid, og du giver dine modtagere af nyhedsmailen mere værdifulde nyhedsmails. Email markedsføring i i mange år været den kanal som konverterer bedst. Årsagen er bl.andt andet, at nyhedsmailsmodtageren allerede kender til din virksomhed, har taget stilling til at de gerne vil høre fra dig, og fordi du med email marketing kan henvende dig direkte til den enkelte modtager.

Udfordringen

Forestil dig, at du har en nyhedsmailsliste med 5000 tilmeldinger på. Hvis du sender den samme besked ud til samtlige 5000 brugere, vil der helst sikkert være en del af dine modtgaere, der ikke interesserer sig for det du netop har sendt ud. I værste fald modtager de måned efter måned endnu en mail, hvor de tænker at de ikke har brug for at høre om det, som du fortæller om i dine nyhedsmails. Derefter afmelder de sig. Så har du både spildt deres og din egen tid. Lose lose situation. Men hvad nu hvis nyhedsmailsmodtageren får præsenteret det, som den enkelte modtager er interesseret i? Hvba nu hvis der var en måde, hvorpå du automatisk kunne få sendt en nyhedsmail ud, som sendte et personligt tilrettet budskab og indhold – så ville både du og modtageren vinde stort ved dette.

Personaliseret indhold

E-mail automation tager udgangspunkt i, at du ikke længere laver alt indhold til dine brugere og at du ikke bestemmer hvornår en bruger skal modtage en nyhedsmail. Forestil dig eksempelet, at en bruger besøger din webside. Denne bruger er allerede registreret som modtager af din nyhedsmail. Brugeren har netop klikket på et link i din nyhedsmail. Brugeren interesserer sig særligt for et bestemt produkt på din webside, og besøger derfor dette produkt et par gange hen over et døgns tid. De tre handlinger, at brugeren har klikket på et link til produktet i nyhedsmailen, og efterfølgende yderligere besøger produktsiden to gange, giver “point” nok til, at der bliver tilsendt brugeren en nyhedsmail med en anmeldelse af produktet, og udtalelser fra andre der har købt samme produkt. Afsendelsen af mailen sker automatisk, eksempelvis efter brugeren sidste gang kl. 20.15 netop har besøgt websiden sidste gang. Indholdet i mailen er præ-fabrikeret, så vi skal ikke til at skrive det, men det bliver sammenstykket af de informationer vi har givet e-mail marketing systemet.

Email marketing automation er velegnet til webshops, fordi man kan lave flows til kunder der forlader kurven, velkomstmails, specialiserede mails til kunder der har særlige produkter på deres interesse liste, sende automatiske nyhedsmails til kunder der har købt i webshoppen for 90 eller 180 dage siden sidst osv. Selv med en lille liste af nyhedsbrevsmodtagere, vil du kunne understøtte kunderejsen og få flere konverteringer.

Også til B2B

I eksemplet ovenfor ser vi hvordan en webshop typisk kan få glæde af mail automation. Men det samme gør sig gældende for B2B. Business to Business (B2B) e-mail marketing kræver en strategi, der holder interesserede kundeemner “varme” gennem en kunderejse der ofte er væsentlig længere end kenderejsen ved B2C. Og her kan email automation være et stærkt redskab. Interesserede B2B kundeemner kan modtage vidensmails gennem de handlinger de foretager sig både i nyhedsmailen men også på din webside.

Som ny administrerende direktør for ProLøn skulle jeg eksekvere en hurtig omstilling fra analog til digital markedsføring. Det involverede en lang række aktiviteter af både strategisk, taktisk og operationel karakter. Jeg så mig om efter kompetent hjælp og fik anbefalet Regin fra Nioba.

Vi fik hurtigt etableret et meget velfungerende samarbejde, hvor Regin forestod udarbejdelse af oplæg til en digital strategi for ProLøn, udarbejdelse af kravspecifikation for ny hjemmeside, valg af leverandør til udvikling af ny hjemmeside samt ikke mindst ansættelse af en digital marketing ekspert. Her deltog Regin i hele ansættelsesprocessen og var med til at vælge den endelige kandidat. Det var en stor hjælp for mig at have en person med til samtalerne, der kunne afdække fagligheden hos kandidaterne.

Regin har således været en uvurderlig hjælp i etablering af ProLøns nye digitale platform, og han er fortsat tilknyttet ProLøn nu primært med rådgivning omkring SEO, hvor han er meget kompetent.

Jeg kan på det varmeste anbefale Regin både som menneske og som faglig ekspert.

Finn Conradsen

Direktør, ProLøn

Her kan du se hvem, der arbejder med din Google Ads

Regin

Regin er uddannet Cand.IT i systemudvikling og digital projektstyring og har en diplom i digital markedsføring fra Institute of Data and marketing i London.

Han har arbejdet med digital marketing siden 2003 og er indehaver af flere Google, Bing og projektledelses certificeringer.

Privat bor han med Louise, er tidligere elitesportsudøver og vinterbader. Lær mere om Regin og hvilken sport han har været udøver indenfor >>

Certificeret Google Partner

google partner logo

Certificeret Google Ads

Google ads certified logo

Monday.com er det værktøj som vi bruger til, at strukturere vores arbejde for dig. Så kan du følge med i arbejdet og både se og tilføje opgave selv.

Google Data Studio bruger vi til, at skabe et overblik over præcist de information, som er vigtige for din forretning. Inkl. en forklaring på de informationer du finder.

Vores videorapportering giver dig, som betalende kunde, et overblik over din forretnings fremgang, samt en forklaring på de data og informationer, som er vigtige for dig.

Skal du være vores næste gode case?

 

Læg en besked til os eller giv os et ring. Så vi kan høre mere om dine mål for virksomheden.