Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse handler om, at finde præcis de søgeord, som kunderne til dine produkter bruger, når de ønsker at finde det du, eller din virksomhed, udbyder. Når vi har fundet de søgeord, kan vi begynde at optimere din webside mod netop disse ord.

Fundamentet for godt SEO arbejde er en søgeordsanalyse

En hovedpointe omkring SEO er, at vi optimerer mod tekst. Skåret ind til kernen, så fungerer SEO sådan, at bruger du sætningen “Billige rejser til Spanien” på din webside, kan Google sende brugere der søger efter billige rejser til Spanien til din webside. Hvis man vender dette lidt på hovedet, og vælger at anskue sin målgruppe og studerer den, så får man indblik i hvad det er for nogle søgefraser og søgeord de anvender, når de søger på internettet. Dette er hvad man kalder en søgeordsanalyse.

Lav først en søgeordsanalyse så du ved, hvilke ord, der bør indgå i dine tekster på websiden. En søgeordsanalyse tager udgangspunkt i de søgeord som du skal bruge på din webside, for at forbrugerne finder virksomhedens webside.

Ofte kender en virksomhed de søgeudtryk som kan anvendes på virksomhedens produkter eller services. Derfor er første trin at skrive disse søgeudtryk ned. Næste trin er at finde ud af, i hvilke sammenhænge søgeudtrykket bliver brugt. Hos Nioba bruger vi en palette af forskellige værktøjer. Årsagen hertil er, at der ikke findes et værktøj der har alle svarene. Er du lige gået i gang med at lære SEO, eller vil du bare have en bedre forståelse for SEO, kan vi anbefale disse to programmer, som til en hvis grad er gratis at anvende:

Er det vigtigt?

Det er et retorisk spørgsmål, for svaret kender vi allerede. Ja, søgeordsanalysen er vigtig. Forestil dig at dine kunder anvender et helt bestemt udtryk, når de søger efter det du udbyder på din webside. Men samtigt er din webside ikke optimeret til netop dette udtryk. Det betyder at du i princippet går glip af trafik, som søger efter det du udbyder, men som ikke kan finde det.

Forskellige slags søgeord

Ikke alle søgeord er lige. Indenfor SEO verdenen taler man ofte om begrebet Long tail keywords eller på dansk – den lange hale. Det lyder lidt fjollet, men dækker over noget rigtigt vigtigt. Hovedtesen er, at et enkelt søgeord er for generelt, og derfor får man generelle resultater, når man kun bruger et enkelt søgeord. Typisk skal man kombinere flere søgeord, for at finde præcis det man søger efter.

Den lange hale og placering i Google

Det er ofte lettere at opnå en god position med long tail keywords, end det er med enkelte søgeord. En anden fordel ved long tail keywords er, at selvom de ikke bliver anvendt nær så ofte i søgningerne, så vil de besøgende som ender på en webside efer at have fuldført en søgning med flere søgeord, efter have en langt større sansynlighd for at købe noget eller udføre en handling, så som at kontakte virksomheden eller tilmelde sig til et nyhedsbrev.

Højere konvertering

Desto længere en søgefrase er, desto større sansynlighed er der for, at brugeren gennemfører en konvertering. Forestil dig, at du er interesseret i et kursus i projektledelse. En hurtig søgning på Google giver en masse informationer, men ikke nødvendigvis omkring et kursus i projektledelse. Derefter kombinerer du det med flere søgeord, og søger nu efter “projektledelse + kursus”. Pludselig får du langt flere eksakte resultater. Udbygger du din søning yderligere til “projektledelse + kursus + Århus + November”, vil de resultater du får frem, være langt mere eksakte, og ligger meget tættere op af det du egentlig ønsker at finde. Er der derfor en webside som efterkommer dit ønske om at have kurser i projektledelse i Århus i november måned, er der stor sansynlighed for, at du klikker ind på denne side, og derefter enten tilmelder dig, eller ringer til virksomheden der udbyder kurserne.

Long tail keywords

Søgeordene til højre har færre søgninger, med bedre konvertering.

Sådan kommer du i gang

 

Om Nioba.dk

Vi er et digitalt markedsføringsbureau, der fokuserer på digital markedsføring, digital strategi og digital projektledelse. 

Anmod om et tilbud

Vi tilbyder professionelle SEO ydelser, som hjælper websider med at forøge deres position i Google og andre søgemaskiner. Vi arbejder ligeledes med markedsfrøing hen over alle øvrige internetkanaler.

 

Kontakt os her