Hvad betyder SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. På dansk slet og ret Søgemaskineoptimering. SEO handler altså om, at kunne optimere på en webside eller en webshop, i forhold til en søgemaskine som eksempelvis Google.

Forskellige måder at lave optimeringen på

Når man taler om søgemaskineoptimering, skal man gøre sig klart, at det er en disciplin der strækker sig over mange forskellige fagligheder. Det betyder, at man groft sagt, kan inddele SEO i fire forskellige områder:

  • Teknisk SEO
  • Content SEO/ Onsite SEO
  • Social SEO
  • Off Page SEO

Vi ser på de enkelte områder senere, men først kigger vi nærmere på, hvordan en søgemaskine egentlig fungerer.

Hvordan fungerer en søgemaskine?

Den mest kendte søgemaskine er Google. Men det er langt fra den eneste. Af andre søgemaskiner kan nævnes: Bing.com, Yahoo.com, Baidu.com, duckduckgo.com, yandex.com og jubii.dk . Men også websider som Instagram.com, Pinterest.com, Facebook.com og sågar Ikea.com og Momondo.com er søgemaskiner.

I Danmark er den mest benyttede søgemaskine Google, med omkring 95% af markedet, når man ser på rene søgemaskiner der præsenterer indhold fra almindelige websider, og ikke specialiserede søgemaskiner såsom Momondo.com (rejser) eller hotels.com (hoteller).

En søgemaskine fungerer oftest ved hjælp af et lille stykke software. Dette software bliver kaldt en ”Crawler” eller en ”Robot”. En crawler gør det, at den scanner en websides indhold. Når den har scannet indholdet af en webside, rapporterer den resultatet tilbage til en serverpark/et datacenter. Her bliver indholdet af websiden gemt og indekseret. Det betyder groft sagt at Google, og de fleste lignende søgemaskiner, har alle en kopi af alle websider på internettet liggende i deres datacenter.

Så når du laver en søgning på Google.dk, foregår din søgning ikke på internettet, men du laver til gengæld en søgning i Googles datacenter, eller Googles database.

Når brugere laver en søgning på Google, laver de altså et opslag direkte i Googles data center, hvor de alene får resultater fra de websider som Googles robot har fundet og som derefter er blevet indekseret. Der kan altså være websider der ikke er indekseret af Google endnu, som simpelthen derfor ikke er at finde med en Google søgning.

Hvad er Googlebot?

I Googles tilfælde hedder crawleren eller robotten der undersøger en webside og sender resultatet retur til Googles datacenter; Googlebot.

Når en webside bliver søgemaskineoptimeret handler det derfor blandt andet om, at sikre at Googlebot har så let som muligt ved at samle informationer ind om websiden, og sende det retur til Googles datacenter. Når man laver SEO, kan man blandt andet sørge for, at disse crawlere ofte kommer på besøg, samt at de får adgang til al den data som er vigtig, når en virksomhed/oraganisation gerne vil promovere nyheder, nye produkter eller nye services. Dette er typisk en disciplin under teknisk SEO.

Når en webside får besøg af Googlebot, sker det i tre steps:

  1. Crawling (Sitet gennemgås)
  2. Indeksering (Sitet beskrives/kopieres)
  3. Rankering (Sitet bedømmes)

Eksempel på hvad Googlebot ser

Mange grundlæggende SEO fejl bunder i, at Googlebot simpelthen ikke kan finde det indhold som er placeret på en webside. Det kan der være mange årsager til Googlebot ikke kan crawle et website, og det er typisk her, hvor vi kommer ind i billedet, finder årsagen og retter fejlen. Men man kan ofte selv undersøge om det er Googlebot der har problemer med at læse et website, ved en ganske enkelt teknik. Det ilustrerer vi nedenfor med et lille eksemepel.

  1. Åbn først en fane med Google og søg efter eksempelvis “Plasma Treatment”
  2. På første side, skulle du gerne finde websiden Tantec.com. Klik her på den lille grønne trekant ud for URL’ en:Googlebot cached
  3. Kassen Cached kommer frem. Klik på den.
  4. Du få nu en besked fra Google, der fortæller hvornår Googlebot senest besøgte denne side. I eksemplet her, er det altså den 27. dec 2016 klokken 16:36:24. Så, hvis du et halvt år senere foretager samme søgning, og ser at Google sidst besøgte din webside for længe siden, handler dit SEO problem måske om, hvordan du kan få Googlebot til at besøge din side igen.Cached indhold.
  5. Klik herefter på linket “Kun tekst-version”.
  6. Du får nu præcis de ord og den tekst, som Google finder på websiden. Så hvis du har skrevet en masse tekst, som ikke er at finde her, så ved du allerede nu, at Googlebot måske har svært ved at læse dit indhold på din webside.

Du kan læse mere her, hvor Google selv forklarer hvordan en søgning fungerer, men husk at vende tilbage til denne side igen 🙂

https://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/thestory/ 

Hvilken værdi får du ved SEO?

Når du søgemaskineoptimerer en webshop/webside, vil de brugere, der søger efter de produkter, de services, de tilbud eller den information du har på din side, blive præsenteret i toppen af søgeresultaterne.

Et oplagt spørgsmål er: hvor vigtigt det er, at være placeret i toppen af Google med et bestemt søgeord?

Det anerkendte magasin Searchenginewatch.com, offentliggjorde i 2013 en undersøgelse, som viste at plads 1 på Google gav 33% af alle kliks.

 

Ligger dit website på plads 2, får du rundt regnet 18% af alle søgningerne og 12% på plads 3. Har du derfor søgemaskinetoptimeret dit website til en placering aller øverst hos Google, kan du forvente at omkring 1/3 af alle besøg ender på din webside/webshop.¹

Undersøgelsen er fra 2013, men det er en udbredt opfattelse fra det fleste SEO professionelle, at det tal ikke afgørende har ændret sig. Naturligvis er det en forenkling, da det kommer an på hvilket søgeord, hvilken branche det drejer sig om, med mere. Men som en tommelfingerregel, illustrerer det udemærket, om god SEO betaler sig.

Fordelen ved SEO er ganske simpelt, at der er en såkaldt høj konverteringsrate på resultater der ligger øverst placeret i en søgemaskine. Når en forbruger skriver et ønske ind i en søgemaskine, eksempelvis ”Billige ferierejser til Spanien” og efterfølgende får præsenteret nogle links, der viser et selskab der har billige og gode rejser til Spanien, er der stor sandsynlighed for, at forbrugeren ønsker at købe rejsen gennem netop dette firma. Og når 33% af alle der søger på “Billige ferierejser til Spanien” klikker på det link de finder på plads nummer 1, så er SEO oftest en rigtig god ide at investere i, for langt de fleste virksomheder og organisationer.

Som en fodnote, kan det også bemærkes, at ønsker en virksomhed senere at benytte sig af Adwords, dvs. betalt annoncering på Google, vil prisen for Adwords også afhænge af, hvor god websiden som Adwords reklamerne peger mod er. Søgemaskineoptimering har ofte det fokus, at gøre websiden bedre og hurtigere. Derfor kan god søgemaskineoptimering, også have den fordel, at de betalte annoncer via Adwords bliver billigere og annoncerne bliver placeret mere prominent.

Forbrugere køber i stigende grad varer og services online, og telefonbøger er efterhånden erstattet af søgemaskiner. Ved at søgeoptimere virksomhedens webside, kan man sikre virksomheden en højere placering i søgeresultatet, når forbrugerne søger efter varer eller services på søgemaskinerne. Dermed får virksomheden mere trafik til websiden.

Som virksomhed er målet at blive vist på første side i søgeresultaterne og helst så tæt på toppen som muligt. SEO handler altså ikke om hvordan du bygger et website, men om at foretage ændringer og tilføjelser altså optimeringer, der forbedre websidens muligheder for at blive præsenteret godt i en eller flere søgemaskiner.

¹) https://searchenginewatch.com/sew/study/2276184/no-1-position-in-google-gets-33-of-search-traffic-study

Om Nioba.dk

Vi er et digitalt markedsføringsbureau, der fokuserer på digital markedsføring, digital strategi og digital projektledelse. 

Anmod om et tilbud

Vi tilbyder professionelle SEO ydelser, som hjælper websider med at forøge deres position i Google og andre søgemaskiner. Vi arbejder ligeledes med markedsfrøing hen over alle øvrige internetkanaler.

 

Kontakt os her