Hvad er Sociale medier?

Sociale medier kan defineres som: ”Websider og applikationer, der gør det muligt for brugere at producere og dele indhold, samt at deltage i social networking.”

Sociale medier er således et af de værktøjer, der har haft størst betydning for de muligheder mennesker har for at kommunikere.

Warriors of the net? Som reference til hvordan internetttet har påvirket folk. Derefte rdirekte ned til Google + Facebook + Twitter + Youtube (Reference Tantec eller LEisner optimeret Video)

I 2015 udgav sitet socialmediatoday.com en rapport, der viste følgende tal :
1. Antallet af internetbrugere globalt er nu på 3,125 milliader mennesker. Det er lige omkring halvdelen af jordens befolkning (7,357 milliader).
2. 2,206 milliader mennesker anvender aktive sociale medier, hvilket er en global penetrationsrate på ca. 30%
3. Næsten 2 milliader mennesker anvender deres smartphones til at kommunikere via sociale medier.
4. Facebook alene, får omkring en halv million nye brugere hver dag.
Alene i Danmark (2015) har 65% af alle danskere, som anvender internettet, en profil på et socialt medie . Heraf vælger størstedelen at bruge Facebook.
Sociale medier som Yammer, Twitter, LinkedIn, Instagram, SnapChat, WhatsApp, Facebook og Google+ er i løbet af de senere år, begyndt at spille en større og større rolle i virksomhedernes interne- og eksterne kommunikation, og det er der en grund til.

I kraft af de sociale medier har virksomhederne fået nogle direkte kommunikationskanaler til kunderne, som gør at de kan være synlige og tilgængelige på en helt anden måde, og dermed styrke kundeloyaliten. Det kræver dog, at virksomhederne formår at udnytte de sociale medier og skabe relevant og underholdende indhold – ellers finder brugerne hurtigt en anden, og bedre fest!

Sociale medier gør det muligt at kommunikere på mange forskellige måder, til et utal af mennesker. Når en besked (statusopdatering), et billede eller en video ligefrem bliver meget populær, kan den gå viralt og blive delt til flere tusinde, hvis ikke millioner af mennesker.

Derfor kan virksomhederne anvende de sociale medier til mange formål i deres eksterne kommunikation – eksempelvis til at skabe opmærksomhed omkring nye produkter, informere om positive resultater og vækst, dele glædedelige nyheder, fortælle om månedens medarbejder, informere om CSR tiltag (CSR står for Corporate social responsibility dvs. virksomheders sociale ansvar).

For eksempel kan virksomheden have en interesse i at fortælle at den hjælper kræftramte børn. Virksomheden kan også anvende de sociale medier til at yde support mv. – alt sammen tiltag, der er med til at støtte op om salget og brande virksomheden på en positiv måde, så nuværende og fremtidge kunder forbinder virksomheden med noget positivt, og derfor har lyst til at købe produkter fra virksomheden. Og de sociale medier er tilmed billige at anvende til profilering af en virksomhed.

I udgangspunktet er de alle gratis. Men sociale medier har også fået en vigtig rolle i forhold til den interne kommunikation, der finder sted inden for virksomhedens fire vægge. Der er opstået en “social business trend”, hvor virksomhederne i stigende grad bruger de sociale medier til optimere virksomhedens kommunikation og de interne arbejdsgange.

Kommunikationsværktøjer som Yammer, Trello, Toggle eller Podio, der er designet til at effektivisere den interne kommunikation i virksomheder, er med til at øge effektiviteten, fremme samarbejdet og skabe mere vidensdeling på tværs af afdelingerne i en virksomhed.

I takt med at virksomhederne er begyndt at anvende de sociale medier mere, både i den interne- og eksterne kommunikation, er der også opstået et naturligt behov for flere medarbejdere med viden om de sociale mediers mange udnyttelses- og anvendelsesmuligheder.

Om Nioba.dk

Vi er et digitalt markedsføringsbureau, der fokuserer på digital markedsføring, digital strategi og digital projektledelse. 

Anmod om et tilbud

Vi tilbyder professionelle SEO ydelser, som hjælper websider med at forøge deres position i Google og andre søgemaskiner. Vi arbejder ligeledes med markedsfrøing hen over alle øvrige internetkanaler.

 

Kontakt os her