Google har meldt ud, at de udfaser brugen af tredjeparts cookies i markedsføring. Det betyder blandt andet, at mange forskellige annoncenetværk, ikke vil være i stand til at vise dig som forbruger målrettede annoncer, og for marketingsbranchen er det en potentiel stor udfordring.

Google er en af de største, hvis ikke den største, bruger af tredjeparts cookies til markedsføringsformål. Så hvorfor udfase det? Svarer er privacy. Google har senest meldt ud i deres “Google Marketing Livestream” sendt den 27. maj, at de er stor tilhænger af en høj grad af internetsikkerhed og at du som forbruger har styring af dine data.

Løsningen

Men på trods af de udfordringer har Google (selvfølgelig) en løsning på vej. Den kaldes Federated Learning of Cohorts (FLoC).

FloC er ganske enkelt et system, der samler brugere på nettet i interessebaserede grupper, som markedsføringsvirksomheder, som Nioba, kan markedsføre bestemte produkter overfor. Google kalder disse grupper for en “cohort” eller kohorte på dansk.

Sagt på en anden måde, så indhenter Google data om en brugers browser historik, og grupperer så brugere med samme browser interesser/vaner ind i kohorter.

Kohorterne kan man så markedsføre bestemte produkter overfor.

En Cohort bliver således en stor gruppe med flere tusinde internetbrugere i, som har helt bestemte karakteristika. Det kan være at gruppen er en samling af personer, der eksempelvis særligt interesserer sig for skiudstyr, udendørsliv og teltture.

Når en bruger, besøger en webside, får websiden at vide, at brugeren er medlem af kohorte 777 og så er det så op til websiden at vide at brugerne i kohorte 777 alle interesserer sig for dykkerudstyr, badetøj og redningsvest. Okay – det var bare et eksempel.

Den store forskel er, at med tredjeparts cookies har vi tidligere kunnet lave remarketing direkte overfor enkeltpersoner, men med FloC bliver disse enkeltpersoner grupperet i kohorter, baseret på enkeltpersonernes interesser. Det gør så også, at der bliver tilføjet et lag af anonymitet, som gør den enkelte forbruger mere anonym på nettet, hvad angår markedsføring.

En yderligere detalje er, at tildelingen af ​​kohorter sker lokalt i browseren, hvilket betyder, at internetbrugernes oplysninger opbevares lokalt.

Googles privacy commitment

Med tredjepartscookies kunne en tredjepart muligvis gemme brugerdata på en af ​​deres egne servere. Dette understreger igen Google nye commitment til user privacy – noget som også blev understreget på Googles seneste “Google Marketing Livestream”, som du kan se, eller gense her: https://adsonair.withgoogle.com/events/google-marketing-live-2021

Hvornår bliver FloC rullet ud?

Google tester FloC i 2. kvartal i 2021. Det betyder at en række Chrome browsere bliver udvalgt, til at teste FloC på.

Hvi du er nysgerrig på, om din browser er “en af de udvalgte” kan du teste det her, på denne webside: https://amifloced.org/ 

Og er du nysgerrig på mere information om Googles privacy fokus og FloC, så se mere i artiklen her fra Googles officielle blog: https://blog.google/products/chrome/privacy-sustainability-and-the-importance-of-and/

Her kan du også se, at Google tester FloC i følgende lande først:

“The initial testing of FLoC is taking place with a small percentage of users in Australia, Brazil, Canada, India, Indonesia, Japan, Mexico, New Zealand, Philippines and the U.S.”

Her vil man hurtigt kunne se, at der ikke er et eneste EU land med. Og årsagen hertil, ligger formentlig i GDRP lovgivningen, som FloC i sin testfase, måske kunne være i karambolage med.

Nye udfordringer

Nogle browsere har allerde meldt ud, at de ikke vil understøtte FloC overhovedet. Eksempelvis mener personerne bag den lille browser Brave, at FloC stadigt er skadeligt i forhold til user privacy, og derfor vil FloC være blokeret i browseren. Flere andre teknologier har meldt ud, at de har samme holdning. (Kilde: https://brave.com/why-brave-disables-floc/)

Udfordringen ved det kan være flere ting. Herunder at websider vil foretrække at du bruger en bestemt type browser når du besøger en webside (Læs: Google Chrome) fordi de lettere kan tjene penge, hvor browseren understøtter en bestemt annonceringplatform.