Konverteringsoptimering – Conversion Rate Optimization

Ejer du en webshop, vil du gerne lave et salg. Ejer du en webside, hvor det handler om at kunderne skriver til dig (Leads) vil du gerne have mails. Ejer du en side, hvor du skal sprede et budskab, vil du gerne have mange besøg, og mange der ser din video.

Hvad en konvertering og konverteringsrate er

Fælles for ovenstående er, at med digital markedsføringsbriller, kan det du ønsker en bruger på en webside skal gøre, det kan kaldes for konverteringer. Indenfor Digital markedsføring, er det ypperste at få mange, eller i hvert fald de rigtige konverteringer. Og det er her ideen om konverteringsrate kommer ind i billedet. Forestil dig en webshop med 100 produkter. Hvis du har 1000 besøgende hver dag og kun een køber noget, er din konverteringsrate 1/1000= 0,01%. Hvis ti besøgende køber noget, er din konverteringsrate: 10/1000= 1%. Hvordan du får flere salg, handler om konverteringsoptimering eller Conversion rate optimization.

Hvad er din konverteringsrate?

Konverteringsrate er vigtig, fordi det siger utroligt meget om hvor effektiv, din webside eller webshop er.

Kender du din konverteringsrate, fordelt på trafikkanal?

Konverteringsrate fordelt på trafikkanal, aviser hvorfra du får de bedste konverteringer. Her ser vi på, om din trafik fra Adwords, Facebook eller noget helt tredie? Hvis du har 300 besøgende, med 100 fordel på hhv. Facebook, Adwords og SEO, og din konverteringsrate er henholdsvis Facebook 6%, Adwords 1,5%, og SEO 7,4%, så fortæller det noget om, at du gør et godt arbejde på Facebook og med din søgemaskineoptimering og måske skal fokusere yderligere her, men at du måske skulle se din Adwords kampagner igennem, siden de tilsyneladende underpræsterer.

Du kan blandt andet se din konverteringsrate for e-handel, hvis du har en webshop i Google analytics, under Anskaffelse > Al Trafik > kanaler:

Hvordan får du flere til at konvertere?

Hver webside og webshop er forskellig, men et er sikkert. Ønsker du flere konverteringer, skal du arbejde på at for lavet nogle effektive mikrokonverteringer.

Mikro og Makro konverteringer

De fleste websider kan let beskrive deres hovedformål. For webshops er det at sælge produkter, for websider der samler kunder, er det at du sender en kontaktforspørgsmål. For disse to former for websider, er en makrokonvertering således enten et salg eller en et direkte lead.

Typisk er kan det være vanskelligt at få solgt et produkt, hvis ikke der eksempelvis er et billede af produktet. På den måde fungerer billeder at produkter, som noget der støtter op om et salg. Det samme gør mikrokonverteringer. Som tommelfingerregel gælder, at des mere du kan engagere en bruger på din webside, des større sansynlighed er der for, at brugeren laver en makro konvertering.

Hvad er mikrokonverteringer og hvordan fungerer de?

Mikrokonverteringer er små handlinger, hvor brugeren gennemfører en handling der på et senere tidspunkt kan lede til en makrokonvertering. Eksempelvis ved du,  at hvis ikke en bruger køber et produkt på webshoppen, så har du mulighed for, at brugeren tilmelder sig en nyhedsmail, og derfor senere vender tilbage og køber produktet. Ligeledes kan en video være en mikrokonvertering, hvis brugeren efter de har set videoen, har en størrre interesse i det produkt du sælger. Isoleret set, kan man betragte mikrokonverteringer som små handlinger, der knytter brugeren tættere på din virksomhed og på en handling, som du kan tjene penge på i sidste ende.

Nedenfor på illustrationen er mikrokonverteringerne opstillet som handlinger, der alle sammen leder brugeren tættere på en makrokonvertering. I tragten kan vi se, at des flere handlinger de fuldfører, des tættere kommer brugerne på den egentlig makrohandling.

Eksempler på mikrokonverteringer:

  • Ser en produktvideo
  • Download af brochure, white paper eller produktblad
  • Tilmelder sig nyhedsmail
  • Gem et produkt på en ønskeliste
  • Tilmelder sig et social medie (Eksempelvis: bliver fan på Facebook)
  • Deler, emailer eller printer en PDF
  • Anvender chatfunktion
  • Bruger kontaktformular
  • Tilmelder sig et webinar
  • Klikker på en annonce på displaynetværket (Retargeting)
  • Og meget mere

Hvordan vi arbejder med konverteringsoptimering hos Nioba

Først og fremmest analyserer vi status quo. Vi laver bl.a. benchmark målinger med konkurrenterne og ud fra det opsætter vi en række standarder, så vi ved hvad der

Hos Nioba anvender vi mange forskellige værktøjer, når vi arbejder med konverteringsoptimering. Af et lille udvalg kan nævnes: Mouseflow, HotJar, Google Analytics, spørgeskemaer og Kissmetrics. Typisk laver vi først en analyse af det pågældende webside eller webshop, inden vi konkret ser på, hvilke tiltag der skal iværksættes for at forbedre konverteringsraten.

Om Nioba.dk

Vi er et digitalt markedsføringsbureau, der fokuserer på digital markedsføring, digital strategi og digital projektledelse. 

Anmod om et tilbud

Vi tilbyder professionelle SEO ydelser, som hjælper websider med at forøge deres position i Google og andre søgemaskiner. Vi arbejder ligeledes med markedsfrøing hen over alle øvrige internetkanaler.

 

Kontakt os her