Quality Score – Kvalitetsresultat

Hvad kommer først – hønen eller ægget? Selvom det spørgsmål for længst er afklaret LINK , så er der indenfor branchen digital amrkedsrøing, til tider stor diskussion om, hvornår man bør sætte sin Adwords kampagner. Skal det være før eller efter man har søgemaskineoptimeret sin webside? Eller er det en ligegyldig diskussion?

Hos Nioba er vores holdning, at en Adwords investering, kommer efter at det grundlæggende SEO arbejde er foretaget. Det kan der være mange årsager til, og en af dem hedder Qualily Score. Det holdning uddyber vi nu.

Hvis du gerne vil have mere relevant trafik til hjemmesiden, kan du altså anvende Adwords. Typisk er det dog en klar fordel, hvis du først har fokus på din søgemaskineoptimering, da søgemaskineoptimering generelt gør din webside bedre, hurtigere og lettere at navigere.

En anden årsag til, at du først skal have fokus på søgemaskineoptimeringen er, at kvaliteten af din webside bliver bedre og Google vil helst have Adwords annoncer, som peger han på kvalitetswebsider.

Det forholder sig faktisk sådan, at hvis to virksomheder, der begge konkurrerer om søgeordet ”Projektledelse”, så er det i sidste ende ikke kun prisen, der bestemmer om annoncen skal blive vist, eller hvilken annonce der skal vises øverst.

Konceptet kvalitetsresultat

Google Adwords opererer med et koncept der kaldes Quality Score, eller kvalitetsresultat. Quality Score er den værdi (1-10), som et søgeord får af Adwords. Søgeord, der har høj relevans, peger på gode websider og som bliver anvendt i annoncer der er godt bygget op, vil få en højere score.

Kvalitetsresultat vises som et tal fra 1 – 10 og er afhængig af:

  • Høj klikfrekvens (CTR).
  • Relevant landingsside.
  • Kontoens historik.
  • Annoncens relevans.
  • Søgeordets relevans.

Des højere kvalitetsresultat, des højere placering før den pågældende annonce. Så hvis tre virksomheder konkurrerer om det samme søgeord, men de har forskellig klikpriser (Det de er villige til at betale for pr. klik på deres annonce) og forskellige kvalitetsresultater, så vil de få meget forskellige positioner i Adwords, selvom en af dem måske vælger at betale dobbelt så meget for en god placering.

Lad os se på et konkret eksempel:

KvalitetsresultatPris pr. klik i kronerAnnonce rankAnnonce position
8108*10=801
5155*15= 752
3203*20=603

Ud fra ovenstående kan man se, at pris alene, ikke har en betydning for den placering man ender med at få på Googles hjemmeside.

 

Om Nioba.dk

Vi er et digitalt markedsføringsbureau, der fokuserer på digital markedsføring, digital strategi og digital projektledelse. 

Anmod om et tilbud

Vi tilbyder professionelle SEO ydelser, som hjælper websider med at forøge deres position i Google og andre søgemaskiner. Vi arbejder ligeledes med markedsfrøing hen over alle øvrige internetkanaler.

 

Kontakt os her