Facebook & Instagram annoncering

Forskellen på Instagram og Facebook

Instagram er ejet af Facebook. Det betyder blandt andet, at man kan markedsføre sig på begge platforme samtidigt, med de samme kampagner. Instagram ads er fuldt ud integreret med Facebook ads, så man har fordelene ved Facebooks mange valgmuligheder for kampagnetilpasning, forskellig formatering og forskellige målretningskapaciteter. Den store forskel ligger i øjeblikket i de aktive brugers alder og brugergrænsefladen.

Størstedelen af Instagrams brugere er under 25 år. På Facebook er andelen af “unge” aktive brugere faldet – til gengæld er den steget på Instagram. Samtidigt er Instagrams brugergrænseflade anderledes end Facebooks. Instagram er langt mere henvendt til mobile brugere, og platformen langt bedre skræddersyet til visuelle produkter.

Dine kunder bruger meget tid på Facebook og Instagram

Hvad har bankdirektøren, iværksætteren, den arbejdsøgende, frisøren, fiskeren, og den 25 årige antropologistuderende til fælles? Sikkert mange ting, men en ting deler de – og det er at de er brugere af sociale medier som Facebook og Instagram.

Danskere er blandt det personer i hele verdenen, der anvender sociale medier som Facebook, SnapChat og Instagram allermest. I 2019 brugte hele 81% af danskerne en social netværkstjeneste (Danmarks Statistik: It-anvendelse i befolkningen 2019).

Med så stor en målgruppe, er der en enorm styrke i at lave målrettede annoncer med det rette budskab.

Nationalt og internationalt

81% af alle internetbrugere i Danmark bruger altså sociale medier. Selv voksne over 65 år bruger Facebook. Facebook og Instagram har på verdensplan milliarder af brugere, og de fleste af dem tjekker Facebook flere gange om dagen. Uanset hvem dine kunder er, bruger de Facebook. Og de bruger det hver dag. Derfor er en af ​​de vigtigste fordele ved Facebook og Instagram annoncering, at dine kunder bruger dem dagligt.

Er Facebook kun til B2C?

Det er en udbredt skrøne, at Facebook som socialt medie kun henvender sig til B2C og ikke B2B. Der kan herske en opfattelse af, at LinkedIn i højere grad er en markedsføringsplatform til virksomheder og forretninger, hvor Facebook kun er til e-handel. Det er en fejl. Facebooks enorme brugermængde og aktive brugere, gør at den målgruppe en virksomhed ønske at markedsføre sig for – også findes på Facebook.

Hvordan markedsføring fungerer på sociale medier

Når en bruger tilmelder sig facebook, oplyser brugeren ofte de allermest almindelige oplysninger, som alder, køn og by man bor i. Samtidigt melder brugeren sig ind i en eller flere grupper, hvor brugeren diskuterer forskellige emner.

Eksempel

Eksempelvis kunne der være en bruger som vi kalder Lars Hansen. Lars er mand, 32 år, single og bor i Odense, hvor han arbejder som ingeniør og han interesserer sig meget for nye maskiner der kan forbedre vores miljø. Derfor melder Lars sig ind i forskellige grupper for ingeniører, og liker opslag fra kollegaer, der laver opslag om tekniske emner. Samtidigt spiller han guitar og deler derfor en række videoer på Facebook om det at spille guitar. Samtidigt liker LArs en masse korte videoer og billeder på Instgram med hans favorit guitar spillere.

Lars vil derfor potentielt set, være en af de mange brugere, der kunne være interessant at markedsføre sig for, for henholdsvis en dating app, en bio-gas virksomhed der leder efter ny driftsleder, eller en musikfestival, som skal afholdes om sommeren på Fyn.

Facebook og Instagram giver en af de mest målrettede former for annoncering

En stor fordel ved Facebook og Instagram annoncering er netop muligheden for at nå et veldefineret publikum. Fordi Facebook giver dig mulighed for at annoncere til mennesker efter alder, interesser, adfærd og placering, kan man aktivt målrette sit sagsbudskab til de personer der er interesserede i det produkt man tilbyder.

Hvis du virkelig kender dine kunder, eller ligefrem har en præcis persona beskrivelse af dem, kan du med det rette indhold anvende Facebook annoncering med stor succes.

Hos Nioba har vi stor erfaring med Facebook annoncering, både til B2C og B2B, og indenfor så forskellige brancher som eksempelvis virksomheder og organisationer indenfor håndværk, uddannelse eller software industrien.

Jeg samarbejdede med Regin i foråret 2017, om opbygningen af en lang række kampagner på Facebook og Instagram. Regin er en dygtig konsulent med godt overblik og indsigt i det han arbejder med. Der har også været sparring på Analytics og SEO, hvor Regin har stærke kompetencer.

Regin er grundig og meget behagelig at arbejde sammen med. Jeg kan varmt anbefale Regin til andre, der ønsker at samarbejde omkring digital markedsføring.

Carsten Andresen

Online Marketing Advisor, Esoft Systems

Sådan arbejder vi med Facebook og Instagram

Vi holder styr på dine mål og vores opgaver - og du får adgang til dem alle.

For total gennemsigtighed og for at du som betalende kunde nemmere kan se, hvad du får for dine penge, bruger vi tre effektive værktøjer.

Vi rapporterer alle vores timer i vores projektværktøj Monday.com som hver virksomhed får en adgang til. Her kan i til hver tid se, hvilke opgaver der bliver arbejdet med, og hvor langt vi er. 

Hver måned får du en datarapport via Google Data Studio, hvor du let og ubesværet kan se visualisering af din fremgang i forhold til de mål vi har aftalt.

Det er vigtigt for os at kunne give dig fuld gennemsigthed og overblik over nuværende og kommende opgaver, deres udførelse og hvordan det rent faktisk går for dine digitale indsatser.

Vi laver hver måned en video rapport, hvor vi forklarer vores resultater. På den måde kan du let se og forstå din fremgang, dine resultater og det arbejde vi har lavet, når du har tid til det. Flere af vores kunder, bruger ligeledes videorapporterne til bestyrelsesmøder, da det er et stærkt pædagogisk redskab.

Vi sender ikke lange udtræk fra Google Analytics eller uforståelige rapporter med tonsvis af forvirrende data, grafer og illustrationer.

Vi gennemgår i videoen eksempler på udførte opgaver, kommende opgaver og forklarer hvor indsatsen lægges fremadrettet og hvorfor vi ligger indsatsen der.

Her kan du se hvem, der arbejder med dine sociale medier annoncer

Regin

Regin har arbejdet med annoncering på sociale medier, herunder Facebook, Twitter, YouTube, Instagram og LinkedIn annoncering, siden 2014.

Han er p.t. ved at certificere sig til Facebooks certificering kaldet BluePrint og forventer at være certificeret til sommer 2020.

Hos Nioba lægger vi stor vægt på certificeringer, for om ikke andet at kunne fremvise et højt bundniveau.

 

Certificeret Google Partner

google partner logo

Officiel Google Ads certificeret

Google ads certified logo

Facebook Blueprint certificeret

Monday.com er det værktøj som vi bruger til, at strukturere vores arbejde for dig. Så kan du følge med i arbejdet og både se og tilføje opgave selv.

Google Data Studio bruger vi til, at skabe et overblik over præcist de information, som er vigtige for din forretning. Inkl. en forklaring på de informationer du finder.

Vores videorapportering giver dig, som betalende kunde, et overblik over din forretnings fremgang, samt en forklaring på de data og informationer, som er vigtige for dig.

Skal du være vores næste gode case?

 

Læg en besked til os eller giv os et ring. Så vi kan høre mere om dine mål for virksomheden.