Det flyder over med digitalt indhold, og i dag er det ikke længere nok kun at skabe indhold; det kræver strategi, kreativitet og indsigt at sikre, at dit indhold ikke blot når ud til din målgruppe, men også resonerer og engagerer dem på meningsfulde måder. Dette er essensen af effektiv digital marketing.
Det er dog ingen hemmelighed, at indholdsproduktion kræver tid og ressourcer, og sandheden er, at ikke alle formår at omsætte deres indhold til reel værdi. Derfor er det essentielt at stoppe og stille sig selv spørgsmålet: Udnytter vi potentialet i vores indhold til fulde? I denne artikel vil vi belyse, hvordan du kan maksimere dit contents rækkevidde og effekt, så det stadig fanger og fastholder din målgruppes opmærksomhed.
Hvad gør vi hos Nioba?
I Nioba er genbrug af indhold en central del af vores strategi for at maksimere rækkevidden og effekten af vores markedsføring. Når vi starter et samarbejde, ligger kunden ofte inde med værdifuldt indhold, som ikke bør smides ud, men derimod tilpasses, opdateres og genanvendes på tværs af forskellige platforme og formater.
Vi har bl.a. god erfaring med at omdanne dataanalyser til whitepapers, usp’er til annoncetekster, interviews til SoMe-opslag og meget mere. Kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for jer.
Step 1: Analyser og forstå dit eksisterende indhold
Inden du sætter turbo på dit content, er det afgørende først at forstå det indhold, du allerede har. Det er tid til at sætte dit indhold under lup. Start med at udarbejde en audit, hvor du vurderer alt fra blogindlæg til SoMe-opslag. Del evt. dit indhold op i kategorier, så du hurtigt kan overskue det materiale, du har at gøre med.
Herefter bør du stille dig selv nogle kritiske spørgsmål: Hvilket indhold performer bedst? Hvilket indhold engagerer dit publikum mest? Er der tydelige mønstre i, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør? Og ikke mindst, hvad kunne forbedres? Denne proces vil ikke kun hjælpe dig med at identificere dine styrker og svagheder, men også guide dig i at forme fremtidigt indhold, der er endnu mere effektivt.
Step 2: Husk på din målgruppe
For at dit indhold kan skabe ægte resonans, er det nødvendigt at have en dyb forståelse af din målgruppe. Dette er et perfekt tidspunkt til at minde jer selv om det publikum, I henvender jer til. Hvem er de? Hvad interesserer dem? Hvilke problemer søger de at løse?
En veldefineret forståelse af din målgruppe er fundamentet for alt dit indhold og det er altid en god idé, at vende tilbage til målgruppen. Måske er der opstået nogle nye behov, I har overset? Se her, hvordan du kommer i gang med at udarbejde personas.
Step 3: Målret og segmenter dit indhold
Når du har en klar forståelse af dit indhold og din målgruppe, er næste skridt at sikre, at dit indhold når de mest relevante seere. Her kan du med fordel segmentere dit publikum baseret på specifikke kriterier og dermed tilpasse dit indhold til forskellige platforme for at maksimere engagement. Det er nemlig ikke alt indhold, som egner sig til Instagrams univers eller LinkedIns platform. Det er her, din indsats virkelig kan betale sig, ved at sikre, at dit indhold ikke kun ses, men også værdsættes af dem, det betyder mest for.
Step 4: Genbrug, Genbrug, Genbrug.
Nu skal du i gang med at omdanne og genbruge dit indhold. Dette sparer ikke kun tid og ressourcer men sikrer også, at dit budskab når ud til forskellige segmenter af dit publikum på den måde, de foretrækker. Her er nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan repurpose dit indhold:
Fra blogindlæg til sociale medier: Tag nøglepunkterne fra et dybdegående blogindlæg og omdan dem til kortere opslag, der er velegnede til sociale medier. Dette kan inkludere citater, statistikker eller endda infografikker, der fanger essensen af dit længere indhold.
Fra webinarer til video-tutorials: Har du afholdt et webinar? Klip de mest værdifulde segmenter ud og omdan dem til selvstændige video-tutorials, som kan deles på platforms som YouTube eller indlejres på din hjemmeside. Dette gør indholdet tilgængeligt for dem, der måske ikke havde mulighed for at deltage i det oprindelige webinar.
Fra case-studies til podcast-episoder: Omdan dybdegående case-studies til engagerende podcast-episoder, hvor du interviewer kunden eller teammedlemmer, der var involveret. Dette tilføjer en personlig vinkel og gør det muligt for lytterne at fordybe sig i historien, mens de er på farten.
Fra interne rapporter til eksterne whitepapers: Tag indsigter fra interne rapporter og forskningsresultater og omdan dem til whitepapers eller e-bøger, som kan tilbydes som værdifuldt indhold til dine besøgende i bytte for deres kontaktinformation. Dette er en effektiv måde at generere leads på, samtidig med at du positionerer din virksomhed som thought leader indenfor dit felt.
Fra kundeudtalelser til social proof-gallerier: Saml kundeudtalelser og anmeldelser og omdan dem til et visuelt tiltalende social proof-galleri på din hjemmeside eller på LinkedIn. Dette styrker tilliden til dit brand og opmuntrer nye besøgende til at tage skridtet og engagere sig med din virksomhed.