Hver person har unikke behov, mål og beslutningsprocesser, når vi handler og tager valg i livet. Og det kan være en kompleks størrelse for marketingfolk, der forsøger at kommunikere effektivt med potentielle kunder. Diversiteten blandt målgrupper kan ofte resultere i generiske budskaber, der mangler resonans og personlig relevans, hvilket i sidste ende svækker effekten af marketingindsatserne.
Det er netop her, brugen af personas bliver en game-changer. Ved at skabe detaljerede profiler af fiktive, men realistiske karakterer, der repræsenterer ideelle kunder, kan virksomheder dykke dybere ned i de specifikke karakteristika og behov, der driver deres målgruppers beslutningsprocesser og i sidste ende skræddersy deres budskaber, produkter og services. Lad os udforske, hvordan du kommer i gang med at anvende personaer i din markedsføring.
Hvad gør vi hos Nioba?
Hos Nioba bestræber vi os på at forstå dybden og diversiteten i vores B2B-kunders behov. Og en stor del af dette indebærer også at forstå kundens kunder. Derfor anvender vi ofte personas til at skabe nuancerede profiler af de kunder, vi skal henvende os til i vores markedsføring. På den måde sikrer vi, at vi taler det rigtige sprog, når vi udarbejder annoncer, artikler og andet digitalt indhold. Vi har desuden erfaret, at udarbejdelsen af personas er et effektivt kommunikationsværktøj i det langvarige samarbejde med kunden.
Hvad er personas?
En persona er en detaljeret og fiktiv skildring af en ideal kunde baseret på realistiske data og analyser. Selvom denne karakter er opdigtet, stammer dens egenskaber, behov og adfærd fra nøje indsamlet information om virkelige kunder og markedstendenser.
Personas bliver udviklet gennem en kombination af markedsanalyse, eksisterende kundedata, interviews, og indsigter fra salgs- og marketingteams, hvilket resulterer i en arketype, der repræsenterer din målgruppe.
Hvad er formålet med Personas?
Når du anvender personas i din markedsføring er du godt på vej til at gøre dine marketingindsatser mere målrettede og personlige. Ved at skabe en dyb forståelse for specifikke segmenter af din målgruppe kan du skræddersy dit indhold til at møde de nøjagtige behov og udfordringer, som dine kunder står overfor. Dette hjælper ikke kun med at forbedre relevansen og effektiviteten af dine marketingaktiviteter, men også med at opbygge en stærkere forbindelse og engagement med din målgruppe.
Personas kan også være en stor hjælp i beslutningsprocesser inden for produktudvikling, salgsstrategier og kundeservice, fordi det tilbyder et klart billede af, hvem du skaber værdi for. Så kan du fokusere dine bestræbelser og ressourcer på de mest indbringende områder og sikre, at alle afdelinger arbejder mod at tilfredsstille de samme kundegrupper.
Elementer af en Persona
Inden du går i gang med at lave dine personas, skal du have indsamlet nogle gode data. Dette kan eksempelvis gøres gennem interviews med nuværende kunder, feedback fra salgs- og kundeservice, forskellige markedsundersøgelser og analyse af kundeinteraktioner.
Når du har indsamlet data, er det tid til at destillere denne information ned i skabelsen af dine personas. Her er nogle centrale elementer, der bør inkluderes i hver persona:
Jobtitel og Niveau: Dette hjælper med at ramme den professionelle baggrund og det ansvarsområde, personaen har inden for organisationen.
Branche: Forståelse af industrien giver indsigt i de makro- og mikroøkonomiske faktorer, der kan påvirke personaens beslutninger.
Arbejdsrelaterede Udfordringer: Hvilke hovedudfordringer står de overfor i deres daglige arbejde? Dette er afgørende for at kunne tilbyde relevante løsninger.
Personlige og Professionelle Mål: Forståelse af, hvad de stræber efter at opnå, både på et personligt og professionelt plan, hjælper med at skræddersy budskaber, der resonerer.
Mediepræferencer: Hvor søger de information? Foretrækker de blogs, sociale medier, faglitteratur, webinars eller podcasts? Dette informerer om, hvor og hvordan du skal kommunikere med dem.
Beslutningsproces: Forståelsen af, hvordan og hvorfor de træffer købsbeslutninger, er afgørende for at kunne guide dem effektivt gennem salgstragten.