Case med Tantec – digital markedsføring med fokus på B2B

Overfladebehandling på alle produkter

Tantec er en dansk virksomhed beliggende i Lunderskov ved Kolding, som producerer overfladebehandlingssystemer. Alt, lige fra metal til plastic og gummi, kan overfladebehandles med Tantecs løsninger.

Efter en endt overfladebehandling vil det behandlede materiale være langt lettere at male eller printe på, ligesom vedhæftningsevnen forbedres væsentligt, eksempelvis når to flader skal limes sammen.

Udfordringen for Tantec

Kontakten til Tantec blev etableret efter, et tidligere SEO-bureau havde arbejdet med black-hat SEO-teknikker, hvilket havde resulteret i en Google straf, der betød, at næsten ingen besøgende blev sendt videre til Tantecs webside. Black-hat er typisk SEO-teknikker, der giver gode resultater hurtigt, ved at man udnytter Googles retningslinjer på en – efter Googles opfattelse – ikke-hensigtsmæssig metode.

Ud over dette, oplevede Tantec, at forhandlere i udlandet fik flere kundehenvendelser, alene grundet en bedre profil i Google. Denne situation skulle ændres.

Løsningen

En grundig gennemgang af den daværende webside ledte til skiftet til en anden, mere SEO-venlig platform. Først foretog vi en grundig konkurrentanalyse og undersøgte konkurrentstatus. Derefter blev den nye hjemmeside SEO-optimeret, og en linkprofil blev etableret blandt andet med outreach til et stort forhandlernetværk.

Herefter blev PPC-kampagner igangsat – først med Google Adwords og sidenhen med Bing Ads. Sidenhen er der blevet udført teknisk SEO, og en lang række forbedringer er implementeret i nøje samarbejde med Tantec.

Resultater

Adskillige af Tantecs primære søgeord er i dag placeret på en 1. plads i Google, og Tantec modtager i dag flere henvendelser fra kunder, end Tantec modtager fra forhandlernetværket.

Siden 2013, og frem til 2019, oplevede Tantec en vækst i trafik på 95% fra søgemaskinerne. Det betyder, at markant flere besøgende finder de maskiner/produkter, som Tantec udvikler og sælger.

Et andet indsatsområde har været betalt annoncering, både med Google ads, men også med Bing Ads. Her er der opnået markante resultater blandt andet i form af mere trafik, men også i form af mange henvendelser, direkte som resultat af annonceringen.

Analytics fremgang

Kundebase i udlandet

Tantec er en dansk international virksomhed med størstedelen af kundebasen i udlandet – hvoraf 95% af produkterne bliver eksporteret. Nioba har samarbejdet med Tantec siden 2007, og var tilmed vores første større kunde.

 

Konverteringsoptimering – Flere leads uden mere trafik

Én ting er at skaffe trafik til en hjemmeside, og andet er at få de besøgende til at rette en henvendelse. Vi har derfor også arbejdet med konverteringsoptimering af de enkelte landingssider på Tantec.com.

Det har blandt andet medført i en periode, at Tantec gik fra 5-7 henvendelser pr. måned til +40 henvendelser via henvendelser fra hjemmesiden.

Niobas rolle hos Tantec

Vores rolle hos Tantec er samme rolle som ved flere andre af vores B2B samarbejdspartnere. Vi indgår aktivt i diskussioner om den digitale strategi, og er aktive sparringspartnere i forhold til Tantecs digitale udvikling.

Nioba har udviklet vores digitale strategi i flere år. De har bygget og vedligeholdt vores websider, og uddannet vores ansatte til at opdatere siderne på egen hånd.

De har også optimeret vores webside og produkter til søgemaskinerne. Vi har brugt deres services mange gange og fortsætter samarbejdet i fremtiden.

Morten Thrane

Direktør, Tantec

Kontakt os

 

Skriv en besked til os eller giv os et ring, så vi kan høre mere om dine mål og ambitioner for virksomheden.