Lokal SEO

Få maksimal synlighed i dit lokalområde

Lokal SEO – få trafik fra dit lokalområde

Har du en forretning, hvor det er vigtigt for dig, at blive set af de lokale?

Vil du fx gerne have flere folk i din fysiske butik eller skal de lokale have kendskab til din virksomhed og services i lokalområdet?

Så er det en nødvendighed, at fokusere på lokal SEO.

Google har nemlig, som en af få søgemaskiner, mulighed for, at vise dig søgeresultater der er afhængige af din fysiske position. Endvidere kan Google koble søgninger sammen med fysiske lokationer.

Det betyder, at mennesker der står få hundrede meter fra din butik, via Google kan finde ud af, at netop du, kan hjælpe dem med den vare de søger.

Det samme gælder, hvis du søger efter en branche eller et bestemt erhverv, gerne sammenkoblet med en geografisk lokation, så får du i Google typisk søgeresultater, der er specifikke for dit lokalområde, eller det område du søger i.

Fx hvis en bruger søger efter en bager i Aarhus, så er det forretningskritisk for dig, at være én af de første, som bliver set i søgeresultaterne.

Det er nemlig sådan, at med lokal SEO og lokale søgninger, så bliver de prioriteret af Google i søgeresultaterne over andre virksomheder i andre byer.

Det kan Google gøre fordi ethvert søgeresultat (til dels) er unikt for hver forespørgsel der laves på Google.

Det skal forståes på den måde, at din nabo har en anden søgehistorik og nogle andre præferencer, som Google tager i betragtning.

Når det så er sagt, så kan man ved, blandt andet, at optimere sit website mod lokale søgninger og Google My Business-profil opfordre Google til, at vise dig flest mulige gange, på de øverste placeringer og med flest mulige virksomheds-informationer og -data.

lokal seo map resultat

Hvordan påvirker lokal SEO din virksomhed?

  • Hvis du ejer en lokal virksomhed, der er afhængig af at kunderne besøger virksomheden eller butikken – eller de services du kan levere i lokalområdet – er det meget væsentligt at du får optimeret din virksomheds webside til lokale SEO.
  • Lokal SEO hjælper potentielle kunder med at opdage din virksomhed. En masse lokale søgninger stammer fra personer der ikke er kendte i de område de besøger. De søger efter en virksomhed som din, og med optimering målrettet mod lokal SEO, kan du få præsenteret din webside som den rigtige løsning for dette publikum.
  • Lokal optimering af din digital profil giver potentielle kunder de oplysninger, de ønsker, når de ønsker det. Hvis din restaurant f.eks. har gratis WiFi, andicap-parkering eller er kæledyrsvenlig. Så vil disse oplysninger som en del af din lokale SEO tiltrække kunder, der leder efter netop det.
  • Lokal SEO gør det muligt, at kunder hurtigt og let kan finde din adresse på Google maps. Det gør det let for dem, at finde ud af om din forretning er den rigtige for dem, og hvor lang tid det tager at komme hen til din forretning.
  • Lokal søgemaskineoptimering gør det let, at ringe op til din virksomhed fra mobiltelefonen.
  • Lokal SEO er med til at gøre en beslutning lettere. Jo flere data besøgende kan finde på Google om din virksomhed, jo mere pålidelige er din virksomhed i deres øjne.

Hvad kræver det, at få gode placeringer på lokale søgninger?

Optimale resultater af lokal SEO kræver en veloptimeret Google My Business-profil og et kendskab til hvordan Google fungerer i praksis og hvordan lokale søgnigner, fra fx mobiltelefoner tages i betragtning.

Det kræver også, at dit indhold på din webside er fuldt opdateret og optimeret med “lokale kendetegn”. Det kan komme i form af indholdet, specifikke sider, virksomhedsinformationer og struktureret markup – som er en berigelse af den data du sender til Google.

Alt dette kan vi selvfølgelig hjælpe dig med.

rich data lokal seo

Statistik om lokale søgninger

Der findes ikke mange valide og opdaterede danske undersøgelser om præcis, hvor mange søgninger der er på lokale søgninger. Men kigger vi på internationale analyser, som vi normalt sammenligner os med, ser vi følgende interessante tal:

  • 46% af alle søgninger på Google drejer sig om lokale informationer
  • 30% af alle mobilsøgninger er relaterede til en lokation
  • 72% af forbrugere som lavede en lokal søgning, har besøgt en butik der ligger indenfor 8 km radius
  • 61% af de personer der søger på Google, vil med overvejende sansynlighed besøge en lokal forretning, hvis forretningen har en mobilvenlig hjemmeside
  • 80% af de personer der leder efter lokal information, vil bruge Google til at finde den med.

Erstatning af telefonbogen

I starten af 00’erne, lå der stadig en telefonbog i de fleste hjem. Og det kunne være forskellen på kommerciel succes for en lokal forretning, ofte om man stod forresten, eller øverst, i telefonbogen, når nogen lavede et opslag under netop de ydelser man tilbød.

Sat på spidsen så tjente den VVS mand, som hed Aages VVS mere end ham der hed Werners VVS.

Den telefonbog hedder i dag Google.

Og forskellen på, om Werners VVS bliver vist før Aages VVS, er hvor godt Wernes VVS er optimeret til lokale søgninger og resultater – og så er det ikke bare et tilfældighedernes spil om, om man starter med A eller W.

Hos DGE ringer vi til Nioba, når vi har brug for hjælp til SEO og Google Analytics.

Det gør vi, fordi Nioba er opdateret, fagligt dygtige og evner at kunne formidle årsager og sammenhænge, der gør SEO letforståeligt for enhver … Vi kan på det varmeste anbefale Nioba til alle virksomheder, der vil findes på Google.

Marie Mørk

Kommunikationsansvarlig, DGE Miljø- og Ingeniørfirma

Jeg samarbejdede med Nioba fra 2017 til 2019, omkring digital strategi, søgemaskineoptimering og Google ads. Her oplevede jeg Nioba som grundige og fagligt dygtige personer, der altid er opdateret med relevant viden og som en behaglig samarbejdspartner …  Nioba har været en god, professionel og tillidsfuld sparringspartner, som jeg varmt kan anbefale til andre.

Joan Kristensen

Marketing coordinator, Dynamica Ropes

SEO Beregner

Skift imellem avanceret og enkel tilstand
10
Hvor er søgeordets startplacering (1-10)?
10
Hvilken placering ønsker du at opnå?
0
Estimeret konverteringsrate på dit website
Hvad er den gennemsnitlige værdi af et salg/henvendelse på dit website?
Antal besøg ved startplacering:
Antal besøg ved forbedret placering:
Stigning i procent:
Stigning i omsætning:
Stigning i omsætning:
Stigning i antal besøgende 

Sådan arbejder vi med Lokal SEO

Forståelse for din forretning og struktur

Forståelsen for din forretning og indtjeningsområder, samt en god struktur og gennemsigtighed er de primære måder vi tilgår en SEO-opgave på.

Vi sørger for kendskab til din forretning, så vi ved hvad vi skal sælge, hvordan det skal sælges og hvor det skal sælges.

Vi sørger for kendskab til din kunder, så vi ved hvor de mest købeklare kunder befinder sig og hvordan de skal påvirkes.

Gennemsigtigheden sikrer vi gennem vores konstante kommunikation og vores projektstyring.

Sådan arbejder vi rent praktisk med lokal SEO

Vi arbejder gennemgående med din synlighed i de lokale søgeresultater. Det vil sige, at du tydeligt fremkommer i kortsøgninger og søgninger efter dine services i lokaloprådet.

Det gør vi ved, at få kendskab til din forretning på det lokale plan og optimere dit indhold til, at være målrettet lokale søgninger efter dine services.

Vi optimerer og har stor fokus på Google My Business, som øger din synlighed betragteligt, uden meromkostning til Google. Det giver også Google en bedre forståelse af din forretning, så Google bedre kan promovere dig overfor de rette kunder.

Her kan du se hvem, du kan kontakte for mere information

Martin Linde

Martin har bygget websider og vækstet dem fra 0 til over 6-cifrede antal årlig besøg - udelukkende med organisk trafik fra Google.

Han har lang og grundig erfaring med søgemaskineoptimering, tekster, teknisk SEO, websider og konverteringsoptimering.

Privat er han gift med Maria, er far til Nohr og Anabell og holder sig meget aktiv både fysisk og digitalt. Læs mere om Martin her >>

Google-certificeringer

google partner logo
google analytics certificeret
Google ads certified logo

Vores videorapportering giver dig, som betalende kunde, et overblik over din forretnings fremgang, samt en forklaring på de data og informationer, som er vigtige for dig.

Monday.com er det værktøj som vi bruger til, at strukturere vores arbejde for dig. Så kan du følge med i arbejdet og både se og tilføje opgave selv.

Google Data Studio bruger vi til, at skabe et overblik over præcist de information, som er vigtige for din forretning. Inkl. en forklaring på de informationer du finder.

Skal du være vores næste gode case?

 

Læg en besked til os eller giv os et ring. Så vi kan høre mere om dine mål for virksomheden.