Eksempler på løste problemstillinger og mini-cases

Udpluk af vores opgaver gennem tiden.

Vi har flere, men her vil vi give et overblik over vores spændevidde og vores erfaringer.

Strategisk rådgiver for brancheledende og international B2B-virksomhed

Virksomheden stod overfor en større digital transformation på tværs af alle deres afdelinger. Virksomheden var en større markedsledende B2B-virksomhed, som opererer i Skandinavien, UK, Tyskland, Holland og Belgien. Hver af deres respektive afdelinger har vidt forskellige tilgange til salg, forskellige typer af kunder, forskellige digitale platforme, som virker i større og mindre grad i de forskellige lande.

Udover selve den digital transformation, i en forholdsvis “gammeldags” organisation, og en virksomhed hvor størstedelen af medarbejderne ikke er vant til at begå sig digitalt på arbejdspladsen, så var udfordringen også at skabe en form for ensartethed på tværs af landene. Dette skulle gøres UDEN at tage ejerskabet fra de enkelte lande, og hvormed virksomhedens kunder stadig kunne rammes i de respektive lande på en måde, som virksomhederne tidligere havde haft succes med.

Vi lavede et undervisningsforløb hos virksomheden, hvor vi med relevant information klædte de respektive landechefer på ved at undervise organisationen i digital markedsføring. Undervisningen tog udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af den digitale verden, for efterfølgende at fokusere på de muligheder, som ligger i en stærk digital tilstedeværelse.

Annoncering på sociale medier for dansk universitet

Et universitet – eller rettere et institut- havde haft en nedadgående tendens i tilmeldinger til deres uddannelse i flere år, og havde nu nået smertegrænsen for hvor få tilmeldinger, de kunne have. Det var en brændende platform. Noget skulle gøres.

For at få vendt den kedelige tendens – og afværge potentielle fyringer – lavede instituttet et samarbejde med en videograf og Nioba. Strategien blev lagt på en større indsats på sociale medier, (Facebook/Instagram) hvor betalt annoncering og meget specifikke målgrupper var centrale punkter. Det primære indhold blev en video, som skulle inspirere potentielle uddannelsessøgende til at søge ind.

Vores indsats sikrede en større turn-around.

Baseline 2016: 29 tilmeldinger.

Resultat 2017: 32 tilmeldinger på kvote 1. 42 tilmeldinger efter kvote 2. Stigning på 45 % fra 2016.

Resultat 2018: 39 tilmeldinger på kvote 1. 52 tilmeldinger efter kvote 2 Stigning på 24 % fra 2017.

Resultat 2019: 45 tilmeldinger på kvote 1. 69 tilmeldinger efter kvote 2. Stigning på 33 % fra 2018.

Stigning fra 2016, uden Facebook-markedsføring, til og med 2019, med Facebook-markedsføring: 114% !

Samarbejdet fortsatte i 2020, hvor instituttet satte ny rekord for antallet af tilmeldinger.

Søgemaskineoptimering for en world wide industrikunde

Kunden her sælger avancerede overfladebehandlere (B2B) world wide (USA, Europa og Asien). Det er en meget nichepræget branche med stærke konkurrenter. Ønsket her er selvfølgelig at få fat i en så stor andel af et milliard-markedet som muligt, og udkonkurrere store stærke spillere i branchen.

Sammen med virksomheden udpegede vi Google Ads, Bing Ads og søgemaskineoptimering, og ydermere en struktureret leadgenering.

Et par udfordringer var her – udover at være en kompleks nichhebranche – at de primære søgeord også ville kunne bruges i en diametral modsat branche, og endda som et meget populært søgeord.

Resultat: Omsætning via leads fra international lead-kampagne: 1.600.000 DKK.

Konkurrentanalyse for dansk softwarevirksomhed

For en større dansk softwarevirksomhed har vi produceret en konkurrentanalyse med efterfølgende afrapportering. Analysens formål var, at afdække hvilke konkurrenter softwarevirksomheden havde, hvor stærke konkurrenterne var online, samt hvad deres svage sider var, for herunder at retningsangive fremtidige indsatsområder.

Analysen resulterede i en kvalificering i de enkelte konkurrenters stærke og svage sider, samt et enkelt overblik og konkrete anvisninger til hvilke indsatsområder softwarevirksomheden burde fokusere på.

Analysen blev genereret ud fra et stort datagrundlag, der var indsamlet hen over længere tid.
Eksempel på nogle af programmerne der blev anvendt til dataindsamling:

  • Ahrefs.com – Site vurdering, placeringer, links og trafik
  • Semrush.com – Site vurdering, links og trafik
  • Similarweb.com – Site vurdering og trafik
  • Likealyzer.com – Analyse af Facebook sider
  • Facebook.com – Antal af online annoncer
  • Screaming Frog – Onsite SEO
  • Accuranker – Til målinger af placeringer i Google
  • Gtmetrix.com – Teknisk. Hastighed på site, mobilvenlighed osv.
  • Google Page Speed – Teknisk. Hastighed på site, mobilvenlighed osv.
  • Builtwith.com – Teknisk. Hvilke teknologier der er brugt på sitet.
  • Facebook analytics – Facebooks dataanalyseværktøj
  • Google Ads – søgeordsvolumen
  • LinkedIn.com, Twitter.com, Google Trends og Youtube.com
  • Med flere…

Softwarevirksomheden anvendte analysen, anbefalingerne og deres egne erfaringer med markedet til at fokusere deres digitale indsats på tværs af flere medier og digitale markedsføringskanaler.

SEO for International dansk B2B virksomhed i energibrancen

For en global forankret dansk virksomhed i energibranchen, har vi opbygget og tilrettelagt en strategi for søgemaskineoptimering rettet mod lokationer i hele verdenen.

Opgaven indeholdt opbyggelse af SEO-strategi, eksekvering på SEO-strategi, afrapportering til ledelsen og dialog med samarbejdspartnere.

Opgaven er ongoing, og har på nuværende tidspunkt blandt andet resulteret i en markant stigende synlighed på udvalgte geografiske lokationer på mere end 1000%, samt en gennemsnitlig forøgelse af udvalgte søgeords placeringer på mere end 30% .

 

 

Fysioterapeut med 94% i stigning i trafik på 1 år

For en fysioterapeut har vi foreslået opbygning af en SEO og Google ads brugervenlig webside, samt opbygningen af en Google ads annoncekampagne, opbygget omkring de ydelser som fysioterapeuterne tilbyder.

Annoncerne henvender sig til lokalområdet i et meget konkurrencepræget marked, og hvor udvalgte metrics er en eksponeringsandel på 67% ift. den nærmeste konkurrent. Den nye strategi medførte en samlet trafikstigning på mere end 94% på et år, og en trafikstigning på mere end 142% på Google ads i forhold til da vi overtog kampagnen.

Bedemand med fokus på synlighed, trafik og 1. pladser på Google

I et meget konkurrencepræget marked, har vi formået at lave en skarp indsats på SEO, og vækstet 15 udvalgte vigtige søgeord for en bedemand til absolutte placeringer i top 3 på Google.

En Google ads kampagne genererer ligeledes hver måned mindst 250 besøg på meget specifikke søgninger, og med en CTR på over 16%!

VVS mand med mere end 40 direkte målbare konverteringer - hver måned

En VVS-virksomhed havde besluttet sig for at digitalisere henvendelsesgenereringen. Efter den indledende kontakt og opstart med SEO, udbyggede vi samarbejdet, som nu dækker både søgemaskineoptimering, Google ads (med display annoncering + søgeannoncering) og sociale medier annoncering i lokalområdet og udvalgte byer.

Samarbejdet er gået ind i sit 5. år, og genererer hver måned mere end 40 målbare konverteringer (mail, formular udfyldninger, telefonopkald), ligesom udvalgte bannerannoncer hver måned genererer mere end 40.000 visninger for mere end 14.000 personer i en mindre jysk provinsby.

B2B Ingeniørvirksomhed med ekspandering til 4 lande

En dansk ingeniørvirksomhed på Fyn, der udvikler og producerer store maskiner, etablerede et samarbejde med Nioba i 2018. Virksomheden sælger niche-produkter henvendt til et meget lille markedssegment.

Vi etablerede nye webprofiler for virksomheden i 4 forskellige lande, og udarbejdede en strategi for både søgemaskineoptimering og Google annoncering på hhv. engelsk og tysk.

Virksomheden modtager i dag 70% mere trafik end tidligere, får langt flere henvendelser i kvartalet end tidligere, og mange af henvendelserne er til maskiner, de ikke tidligere har fået henvendelser fra online.

På baggrund af de gode resultater og et godt samarbejde, har virksomheden besluttet sig for at etablere et langvarigt samarbejde med Nioba.

Online vin: Webshop med fokus på Google ads og SEO

I digital marketingbranchen siger man vittigt, at der kun er to typer af online virksomheder man skal være varsomme ved, og det er børnetøj og vinhandel online. Årsagen er den ekstremt store konkurrence på området, med meget lille mulighed for afgørende at skille sig ud.

Ikke desto mindre indledte vi et samarbejde med en mindre online vinhandel med det formål at forbedre både salg, trafik og eksponeringer. Vi oprettede google annoncer og rådgav om annoncering på de sociale medier, ligesom vi assisterede ved opbygningen af en ny webshop, samt ved tekniske udfordringer.

Vinshoppen oplevede et boost, både i salg og trafik, og har i dag fået et solidt fodfæste, og er klar til at udfordre de større spillere i markedet.

Trængt webshop: omsætningsvækst på 21% på 6. mdr.

For en dansk webshop, der oplevede stigende konkurrence fra en lang række nye aktører i markedet, vækstede vi omsætningen i webshoppen med 21% hen over 6 måneder.

Webshoppen, en veletableret virksomhed med fysisk butik og lager, opnåede resultaterne via en fokuseret indsats på flere medier; Facebook/Instagram, Google (SEO/Ads), E-mail markedsføring og konverteringsoptimering af den eksisterende webshop.

Veletableret webshop med niche produkter: 19% omsætningsstiging

En familievirksomhed, der gennem mange år havde stabilt salg og fremgang indenfor et nichepræget marked i Danmark, med en tilhørende dominerende placering på markedet, oplevede gennem længere tid, at de mistede markedsandele til både danske og udenlandske webshops.

Vi etablerede et samarbejde, der indebar projektledelse af en ny webshop baseret på Magento, og vi lavede også en ny koordinering af en lang række – på det tidspunkt – meget rodede marketingindsatser.

Vores arbejde indebar en komplet gennemgang af alle aktiviteter, og resultaterne var blandt andet 16% mere relevant trafik fra Google.dk, en omsætningsstigning på næsten 20% og en stigning i konverteringsrate fra 3,1% til 5,2%.

Rådgivende ingeniørvirksomhed med fokus på SEO, konverteringsoptimering og Ads

En rådgivende ingeniørvirksomhed i byggebranchen, lavede en lang række indsatser fordelt over både online og offline markedsføring. Virksomheden havde flere gode og stærke produkter og havde brug for at markedsføre disse. Til varetagelsen af flere af annonceringsmulighederne på Google valgte virksomheden at indlede et samarbejde med Nioba.

Samarbejdet indebar rådgivning om opbygningen af indtil flere webprofiler, samt rådgivning om digital markedsføring og eksekvering af søgemaskineoptimering og Google annoncering.

Resultaterne blev en stigning i trafik på 98% på 7 måneder. I perioder måtte virksomheden bede os deaktivere deres online annoncer, da de ikke kunne følge med i antallet af henvendelser. Det er ikke en situation vi oplever ofte, men når vi gør, er der ikke desto større grund til at skrive det i vores mini-cases 🙂

Virksomheden er i dag en strategisk samarbejdspartner med Nioba.

Biotech virksomhed med fokus på EU og USA

En dansk biotech virksomhed, med et nyt produkt der kan bruges blandt andet indenfor cancer-research, ønskede flere kundehenvendelser og mere direkte salg af produkter på deres webside.

Sammen med virksomheden lavede vi en lang række tilretninger af den eksisterende webside (baseret på WordPress) for at øge konverteringsraten, ligesom vi opbyggede digitale annoncer, der kører i udvalgte lande i Europa og i hele USA.

Resultatet for meditech/biotech virksomheden har været positiv. De modtager i dag mange salgshenvendelser, hvoraf en høj procentdel ender med en ordre.

→ Presset institut på universitet fik…

Via Sociale Medier-markedsføring en stigning i tilmeldinger til uddannelsen på 114 %.

 

→ Webshop i svært marked

Via Google Ads, Google Shopping og SEO (og et beskedent marketings-budget) har webshoppen øget trafikken med 47 % og vækstet omsætningen med 21 % i løbet af 6 mdr.

Skal du være vores næste gode case?

 

Læg en besked til os eller giv os et ring. Så vi kan høre mere om dine mål for virksomheden.