Er du klar til den største opdatering af Googles core algoritme siden BERT i 2019?
Det vil være en rigtig god idé, at du sætter dig ind i hvad den nye opdatering af Googles algoritme kan få af betydning for dine sider, da den forventes at have indflydelse på omkring 7% af alle søgeresultater. Eller som Google kalder det; en forbedring af 7% af søgningerne.
Forventes at “ryste posen” mere end dobbelt så hårdt som Penguin
Den nye udrulning kommer til at have et ret stort impact. Man kan sammenligne forandringen med Penguin, som havde indflydelse på godt 3% af søgeresultaterne – og den havde tilmed en mærkbar effekt på virkelig mange websites’ søgeordsplaceringer.
Penguin-opdateringen havde til formål, at give mindre synlighed til websites, som åbenlyst prøvede at manipulere med købte indgående links og keyword stuffing.
I dette indlæg vil jeg vil give dig en idé om, hvad vi forventer der kommer til at ske, hvilken effekt den kan have på dine websites, og hvordan du kan forberede dig bedst muligt på den nye opdatering af Googles core algoritme til maj 2021.
Men du behøver faktisk ikke engang lave noget arbejde, når udrulningen kommer…
I hvert fald ikke hvis du allerede har sørget for, at have dine brugere og deres søgeintentioner in mente, da du lavede dine tekster.
Hvis ikke, så er det på med arbejdshandskerne!
Kan man nu ranke på sektioner af ens webside?
Efter alt at dømme vil man efter den nye opdatering kunne ranke på udefinerede sektioner af ens website. Og så alligevel ikke helt selvstændigt på én sektion alene.
Det skal forstås på den måde, at der kan være mange store websites med sider indeholdende lange artikler, som alligevel ikke formår at give det helt præcise svar som en bruger søger. For at komme dette til livs, vil Google nu hellere honorere den sektion, som giver det absolut bedste svar, frem for at vise et “semi-godt” svar fra en mere autoritær og stærk website.
Det er i øvrigt også muligt, at et godt svar bliver “væk” i en stor tekst. Google vil derfor gøre det nemmere at blive præsenteret for den relevante sektion.
Søgeintentionen kommer mere i fokus end nogensinde
Google har stor fokus på søgeintentioner og stiler altid efter, at vise det bedste søgeresultat til en given søgning.
Så det første råd herfra skal være at holde skarp fokus på brugernes søgeintentioner, og at gøre det gennem hele din artikel.
Det er også en rigtig god idé at basere dit indhold på én søgeintention ad gangen.
Har du eksempelvis lavet en stor artikel, som skal være dækkende og udtømmende for et emne, så er muligheden derfor, at du vil ramme mange forskellige typer søgeintentioner.
Det har i længere tid været en fin idé, at lave lange tekster, som har ranket godt på generiske søgeord. Og du kan stadig lave lange tekster, men sørg for at have din brugers søgeintention i fokus.
Du kan evt. splitte dine helt store artikler op i mindre artikler og basere dem på søgeintentioner.
Idéen om at splitte indhold op i flere artikler baseret på søgeintention kan måske stride lidt i anden retning end, at Google nu selv rangere og finder sektioner i holdet, som kommer til at ranke.
Men man kan ikke give et klart svar på om det ene er bedre end det andet. Det kommer an på alle mulige scenarier. I nogle tilfælde kan det være en god idé at have fokus på lange artikler – men en god opbygning og struktureret for både Google og brugerne. I andre tilfælde skal du lave en Hub og nogle Cluster-sider (noget jeg personligt ville gøre uanset omstændighederne).
Én ting er dog helt sikkert; du SKAL altid have din bruger i absolut fokus.
Det burde man nu altid have haft, men nu er det vigtigere end nogensinde.
Du har indtil maj 2021 – SÆT I GANG!
Ellers giv os et kald eller en besked, og så skal vi nok tage dig i mål, så du enten ikke mister trafik eller misser muligheden for at øge din organiske og “gratis” trafik til websitet.