Adwords gør det muligt for dig at komme til at ligge øverst på Google, med de søgeord du gerne vil findes på. I udgangspunktet fungerer Adwords efter PPC-princippet. PPC står for Pay Per Click. Det betyder, at ved tekstannoncer på Google, betaler du kun for klikkene på dine annoncer – ikke det antal personer som ser dine annoncer.
Adwords kan også anvendes til at lægge billedannoncer ind på forskellige websider, hvor de personer som besøger siden, kan se en bannerannonce for din webside/dit produkt. I det her tilfælde taler vi ikke om PPC-annoncer, men om CPM. CPM står for Cost Per thousand, hvor bogstavet ‘M’ er et romertal, som står for 1.000. Grundlæggende betyder det, at når din reklame/bannerannonce er blevet vist 1.000 gange, så skal du betale et bestemt beløb. Beløbet afhænger af mange ting, såsom; størrelsen af din reklame, placeringen på websiden, hvilken webside den er placeret på, hvilken branche du henvender dig til, og meget mere.
Du kan også administrere videoannoncer på YouTube med Google Adwords. Så når du anvender YouTube, har du mulighed for at se forskellige videoer. Inden videoerne afspilles, ser du en kort annoncevideo. Disse videoer kan du i dag administrere direkte i Adwords brugerpanelet, og ikke som for få år siden, i et eksternt program.
De to mest benyttede annonceformer er uden tvivl tekstannoncer og displayannoncer. Dem ser vi på nu.
Søgenetværket
Med Google Adwords, kan du altså lave reklamer for en virksomhed mange forskellige stedet på internettet. Typisk kan du med Adwords anvende Søgenetværket eller Display netværket. På søgenetværket, eksempelvis Google.dk, laver du annoncer så de fremkommer øverst på siden. Når folk søger efter noget, kan du tilrette dine annoncer, så de passer til det, som folk søger efter. Søgenetværket giver ofte en god konverteringsrate, da folk efterspørger det som du tilbyder.
Displaynetværket
I displaynetværket arbejder man fortrinsvist med billedannoncer. Billedannoncerne bliver så vist på forskellige websider, der har en aftale med Google om at vise annoncer ved siden af det indhold, som er på siden. Et eksempel er politiken.dk. Her kan vi se på en indholdsside i kultursektionen, at der er en billedreklame for Roskilde festival:
BILLEDE
Mange virksomheder benytter sig af reklameplaceringer online. Google begyndte i 2000 med at sælge tekstbaserede annoncer i søgeresultaterne, og det viste sig at blive en kæmpe succes. Med over en billion søgninger årligt, er Googles søgemaskine den mest benyttede søgemaskine, og derfor er det attraktivt for virksomhederne at annoncere her.
Hvis du selv benytter Google til søgninger, er du formentlig blevet præsenteret for tusindvis af annoncer, uden at du nødvendigvis har tænkt videre over det. Når man taler Adwords og Google søgninger, er det vigtigt at skelne mellem de organiske søgeresultater og de betalte Adwords annoncer, der fremkommer, når man søger på nogle bestemte ord. Google Adwords reklamer bliver vist med en lille gul firkant øverst på siden www.google.dk:
BILLEDE