1. Blog
  2. Sociale medier
  3. Content Calendar

Hvad er en content calendar?

Direkte oversat, er en content calendar en “indholdskalender”. Forklaret lidt bedre, er en Content Calendar en oversigt over, hvilket indhold du skal udgive på dine sociale medier eller en blog.

Hvornår skal du udgive det, hvad er formålet, hvad skal det omhandle, hvem har ansvaret, og hvordan skal du i det hele taget strukturere din kommunikation.

Det er den slags information en indholdskalender skal give dig for, at du kan få en mere struktureret og konsekvent tilgang til udgivelse af indhold.

Derfor er det vigtigt, at du bruger en Content Calendar

Forestil dig, at du skal stå for den digitale kommunikation for en virksomhed de næste tre måneder. Du ved, at du skal kunne poste indhold næsten hver dag. Så hvordan gør du?

Møder du ind hver morgen på arbejde, og skal krænge noget “interessant og spændende” ud, så bliver det tre meget lange og frustrerende måneder, og formentlig også med svingende resultater til følge. 

Du skal bruge en content calendar for, at på forhånd at vide hvad der skal kommunikeres, hvorfor netop dette skal kommunikeres, hvor det skal kommunikeres og ikke mindst – hvordan det skal kommunikeres.

Udover det, vil det også være oplagt at medtage hvem der har ansvar for kommunikationen.

Hvordan kommer man i gang?

Hos Nioba har vi forskellige indgangsvinkler til det at opbygge en content calendar, men i grove træk, følger vores processer altid disse punkter:

1) Hvad er formålet med opslaget eller indlægget?

Er det et indlæg med information, skal det sælge et produkt på fx tilbud, skal det skaffe email-signups, underholde, skaffe nye følgere eller noget helt andet.

Uanset om det er noget, som direkte kan være med til at opfylde dine forretningsmål eller ej, så er det vigtigt, at du kender formålet med opslaget – og ikke kun at der skal udgives et opslag hver tirsdag.

2) Hvem er målgruppen?

Din kommunikation afhænger af din målgruppe. Hvad synes de om, hvad er deres udfordringer, hvordan taler de sammen og hvordan skal du henvende dig til dem? Det er spørgsmål, som vi afklarer og fastlægger før vi gør videre.

3) Hvilket indhold skal der fokuseres på?

En content calendar skal give struktur på den digitale kommunikation. Men den skal også give svar på hvilket indhold der skal promoveres eller fokuseres på.

Dette punkt stiller derfor krav til det indhold som du har til rådighed. Det hjælper ikke det store at igangsætte en stor Social Media kampagne, hvis den webside du ønsker, at lede besøgende hen til, består af en enkelt side, med to linjers tekst eller slet ikke kan tager de besøgende videre til enten et svar, et køb eller et signup.

Samtidigt skal selve det indhold, der deles også være lavet. Hvis du i din content calendar har nedskrevet at du to gange om dagen, hver dag i en uge, skal dele et billede på Facebook – så kræver det at du har 2*7 gode billeder til rådighed.

Du kan dele meget forskelligt udover tekst. Det kan være billeder, infographics, video, Gifs og meget mere interaktivt materiale.

4) Hvor ofte skal der postes?

Det væsentligste er, at man ikke spammer sin målgruppe, men giver dem den information de ønsker.

At spamme er IKKE at udgive indhold ofte (som mange tror), men at lave opslag, som ikke giver brugerne noget nyttigt.

Ud over det, så fungerer de sociale medier forskelligt. På nogle medier giver det mening at poste flere gange hver dag. På andre måske kun en gang om ugen.

Eksempler på populære sociale medier:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google My Business
  • Instagram
  • Blog

5) Tekniske detaljer

Sidst, men ikke mindst, afdækker vi hvilke tekniske muligheder vi har for at dele indholdet.

Eksempelvis skal nogle billedfiler optimeres før de deles, og et social media marketing værktøj skal anvendes til at dele nyhederne.

Vi tilføjer ligeledes UTM parametre til vores links, og undersøger hvor mange der har klikket på linksne og samtidigt kan vi se data for klik på links i Google Analytics.

Eksempler på content calendars:

Hvordan en content calendar kan se ud, hvor fokus er på Facebook:

Dato Medie Indhold Ansvar for udgivelse
1/11 Facebook Artikel om de ti vigtigste onsite SEO emner. [LINK] Regin
2/11 Facebook Video on fordelene ved at bruge Google Shopping for webshops. [VIDEO] Martin
3/11 Google + Fordelene ved at bruge Rich snippets i websites, det forsøger at kapre et internationalt publikum. [LINK] Mette

 

Content calendar med fokus på Twitter:

Dato Emne Fokus artikel TWEET Antal karaterer Kreativ
27. August Plasma Treatment /the-basics-of-plasma-treatment.html Until the 1950’s, matter was thought to exist in only three forms: solid, liquid, and gas. That changed when #plasma was discovered. 132
28. August Plasma Treatment /the-basics-of-plasma-treatment.html Use plasma treatment to treat polypropylene. Tantec offer machines that deliver outstanding and effective #pretreatment 120

BILLEDE:

polypropylene.jpg

29. August Green environment /the-basics-of-plasma-treatment.html Plasma can be described as air that’s been partially ionized. #PlasmaTreatment is also #environmetally safe. #environment #Green 128
30. August Surface cleaning /plasma-treatment-for-improved-adhesion-surface-cleaning-and-plasma-etch.html Surface preparation that involves vacuum plasmat involves the transportation of items from in and out of a vacuum chamber. 122 VIDEO: Surface Cleaning på Youtube [LINK]

 

Som ovenstående to eksempler illustrerer, er der ikke nogen bestemt regel for, hvordan en content calendar skal se ud.

Den eneste “regel” der er, er at du skal lave en content calendar, hvis du tager din virksomheds indsats på sociale medier alvorlig.

Hvad er en Social Media Manager?

En social media manager, er et program der hjælper dig med at poste indhold på mange forskellige platforme.

Eksempler herpå, er Sproutsocial eller Hootsuite.

Generelt anvender vi ikke Social Media Managers hos Nioba, men foretrækker, at benytte andre muligheder for at planlægge en social media kampagne.

Enkelte af vore kunder har dog stor fornøjelse af programmerne, og i visse situationer vil vi også anbefale at anvende dem.

Har man som ansvarlig for den digitale kommunikation rigtig mange opgaver, kunne et social media manager program være en mulighed.

En ulempe ved programmerne er dog, at de fleste platforme, såsom Facebook, generelt ikke er begejstret for social media manager programmer som automatisk poster til de sociale medier, da der i Facebooks øjne er en stor risiko for, at nogle vil bruge automatiseringen til at spamme ens følgere og Facebooks platform.