Content Calendar

Direkte oversat, er en content calendar en “indholdskalender”. Forklaret lidt bedre, er en Content Calendar en oversigt over hvilket indhold du præsenterer på dine sociale medier, hvornår du gør det, og hvordan du i det hele taget strukturerer din kommunikation.

Hvorfor bruge en Content Calendar?

Forestil dig, at du skal stå for den digitale kommunikation for en virksomhed de næste tre måneder. Du ved, at du skal kunne poste indhold næsten hver dag. Så hvordan gør du? Møder du ind hver morgen på arbejde, og skal krænge noget “interessant og spændende” ud, så bliver det tre meget lange måneder.

Du skal bruge en content calendar for at på forhånd at vide hvad der skal kommunikeres, hvorfor netop dette skal kommunikeres, hvor det skal kommunikeres og ikke mindst – hvordan det skal kommunikeres. Ud over det, vil det også være oplagt at medtage hvem der har ansvar for kommunikationen.

Hvordan kommer man igang?

Hos Nioba har vi forskellige indgangsvinkler til det at opbygge en content calendar, men i grove træk, følger vores processer altid disse punkter:

1) Hvem er målgruppen?

Din kommunikation afhænger af din målgruppe. Hvad synes de om, hvordan taler de sammen og hvordan skal du henvende dig til dem. Det er spørgsmål, som vi afklarer og fastlægger før vi gør videre.

2) Hvilket indhold skal der fokuseres på?

En content calendar skal give struktur på den digitale kommunikation. Men den skal også give svar på hvilket indhold der skal promoveres eller fokuseres på. Dette punkt stiller derfor krav til det indhold som du har til rådighed. Det hjælper ikke det store at igangsætte en stor Social Media kampagne, hvis den webside du ønsker at lede besøgende hen til, består af en enkelt side, med to linjers tekst.

Samtidigt skal selve det indhold der deles også være lavet. Hvis du i din content calendar har nedskrevet du to gange om dagen hver dag i en uge skal dele et billede på Facebook – så kræver det at du har 2*7 gode billeder til rådighed.

Du kan dele meget forskelligt udover tekst. Det kan være billeder, infographics, video, Gifs og meget mere interaktivt materiale.

3) Hvor ofte skal der postes?

Det væsentligste er, at man ikke spammer sin målgruppe, men giver dem den information de ønsker. Ud over det, så fungerer de sociale medier forskelligt. På nogle medier giver det mening at poste flere gange hver dag. På andre måske kun en gang om ugen.

  • Facebook:
  • Twitter
  • LinkedIN
  • Google +

4) Tekniske detaljer

Sidst, men ikke mindst, afdækker vi hvilke tekniske muligheder vi har for at dele indholdet. Eksempelvis skal nogle billedfiler optimeres før de deles og skal vi anvende et social media marketing værktøj til at dele nyhederne med. Vi tilføjer ligeledes UTM parametre til vores links, og undersøger

Social Media Manager

En social media manager, er et program der hjælper dig med at poste indhold på mange forskellige platforme. Eksempler herpå, er Sproutsocial eller Hootsuite. Generelt anvender vi ikke Social Media Managers hos Nioba, men foretrækker at benytte andre muligheder for at planlægge en social media kampagne. Enkelte af vore kunder har dog stor fornøjelse af programmerne, og i visse situationer vil vi også anbefale at anvende dem. Har man som ansvarlig for den digitale kommunikation rigtig mange opgaver, kunne et social media manager program være en mulighed. En ulempte ved programmerne er dog, at de fleste platforme, såsom Facebook generelt ikke er begejstret for social media manager programmer som automatisk poster til de sociale medier.

Eksempler på content calendars:

Hvordan en content calendar kan se ud, hvor fokus er på Facebook og Google +:

DatoMedieIndholdAnsvar for udgivelse
1/11FacebookArtikel om de ti vigtigste onsite SEO emner. [LINK]Regin
2/11FacebookVideo on fordelene ved at bruge Google Shopping for webshops. [VIDEO]Martin
3/11Google +Fordelene ved at bruge Rich snippets i websites, det forsøger at kapre et internationalt publikum. [LINK]Mette

Content calendar med fokus på Twitter:

DatoEmneFokus artikelTWEETAntal karatererMedia
27. AugustPlasma Treatment/the-basics-of-plasma-treatment.htmlUntil the 1950’s, matter was thought to exist in only three forms: solid, liquid, and gas. That changed when #plasma was discovered.132
28. AugustPlasma Treatment/the-basics-of-plasma-treatment.htmlUse plasma treatment to treat polypropylene. Tantec offer machines that deliver outstanding and effective #pretreatment120BILLEDE:

polypropylene.jpg

29. AugustGreen environment/the-basics-of-plasma-treatment.htmlPlasma can be described as air that’s been partially ionized. #PlasmaTreatment is also #environmetally safe. #environment #Green128
30. AugustSurface cleaning/plasma-treatment-for-improved-adhesion-surface-cleaning-and-plasma-etch.htmlSurface preparation that involves vacuum plasmat involves the transportation of items from in and out of a vacuum chamber.122VIDEO: Surface Cleaning på Youtube [LINK]

Som ovenstående to eksempler illustrerer, er der ikke nogen bestemt regel til hvordan en content calendar skal se ud. Den eneste regel der er, er at du skal lave en content calendar, hvis du tager din virksomheds indsats på sociale medier alvorlig.

Nedenfor kan du download et gratis eksempel på en content calender vi har udviklet i forbindelse md en større kampagne for en af vores kunder. Den kan du anvende kvit og frit. Alternativt er du også meget velkommen til at tage kontakt til os her, hvis du vil have sparring og hjælp til din virksomheds næste store indsats på de sociale medier.

Skal vi tage en snak?

Om Nioba.dk

Vi er et digitalt markedsføringsbureau, der fokuserer på digital markedsføring, digital strategi og digital projektledelse. 

Anmod om et tilbud

Vi tilbyder professionelle SEO ydelser, som hjælper websider med at forøge deres position i Google og andre søgemaskiner. Vi arbejder ligeledes med markedsfrøing hen over alle øvrige internetkanaler.

 

Kontakt os her