Hvad betyder det at lave mail automation?

Mail automation er et begreb og en marketingdisciplin, der hører under den bredere betegnelse for ”Marketing Automation”.

Før i tiden blev mail automation anset som noget, kun de helt store virksomheder benyttede sig af, mens små og mellem-store virksomheder måtte undvære. Dette er dog ikke en realitet længere, da udviklingen indenfor mail automation har rykket sig så meget, at det er nemt at gøre skalerbart og implementere.

Overordnet set benytter man sig af førstepartsdata til at opnå en vis grad af kendskab om kunders adfærd og interesser, hvorefter man personaliserer og målretter indhold og tilbud til de helt rigtige kunder og på det helt rigtige tidspunkt.

Du kan afprøve en test af et mail automation flow ved at udfylde formularen nedenfor. Du modtager KUN de mails, der er med i testen, og vi sender dig derfor ikke nogle mails efterfølgende!

Udfyld Vores Testformular!
Hvis du udfylder denne formular, vil du modtage en kort række af mails, der har til formål at demonstrere mail automation til dig!

Det tilpassede indhold

Sagt på en anden måde forsøger man at opnå en forståelse for ens kunder, så man imødeser deres behov så meget som muligt og tilpasser ens indhold til den specifikke kunde.

Det kan derfor variere, hvilken slags indhold en kunde bliver præsenteret for. Skal der sendes et tilbud? Vigtige informationer? Eller måske en invitation til et event?

Hvis en person, på nuværende tidspunkt, ikke udviser stor interesse i ens virksomhed, kan det muligvis være fordelagtigt at tilbyde en rabatkupon. Hvis en kunde omvendt lige har købt et produkt, kan det vise sig værdifuldt at sende follow-up mails, der fokuserer på at øge den langsigtede kunderelation og brandloyalitet.

Det er netop essensen af mail automation – at sende det rigtige indhold, til de rigtige kunder og samtidig på det helt rigtige tidspunkt. Derfor er mail automation en marketingaktivitet, der kan give rigtig meget værdi til virksomheder, hvis det bliver gjort rigtigt!

Data-driven Marketing

Kodeordet til succes når det kommer til mail automation er klart: data – eller nærmere analyse af data! Ved hjælp af forskellige teknikker er det muligt at optimere indsamlingen af data og gøre den så brugbar som muligt i forhold til en efterfølgende analyse.

Det er nemlig gennemarbejdede og detaljerede analyser, der muliggør en personalisering og målretning af bestemt indhold til bestemte kunder.

Omvendt betyder det derfor også, at man risikerer at sende irrelevant indhold, hvis ens analyser ikke er veludførte, og dette kan i sidste ende være forskellen mellem at lukke et salg eller miste en kunde.

 

Hvad Er Formålet Med Mail Automation?

Helt overordnet set kan mail automation spare dig en masse tid i forhold til at bevare kunderelationer. Da en kunde automatisk modtager skræddersyede mails, er der også en større chance for at skabe en følelse af, at kunden føler sig unik.

Det kan skabe brandloyalitet overfor en virksomhed, hvis man som kunde ikke sidder med en følelse af at ”være en del af en mailliste”, men i stedet ser det som en ekstra service, når man modtager et tilbud på netop dét produkt, som man forleden undersøgte på virksomhedens hjemmeside.

Det kan være svært at definere ét konkret formål med mail automation, da det ofte har effekt på flere forskellige parametre. Dette er for eksempel:

  • Reducering af omkostninger
  • Større synlighed (Top-of-mind)
  • Skabe unikke kunderelationer
  • Højere grad af brandloyalitet
  • Stigende omsætning

Reducering af omkostninger 

Først og fremmest kan mail automation bidrage til en reducering af ens omkostninger. Det kræver både store mængder af tid og ressourcer på at nå ud til sine kunder med specifikke budskaber eller særlige tilbud. Mail automation gør, at du sparer en stor mængde af dine ressourcer, idet vi tranformerer manuelle processer til automatiserede.

Større synlighed (Top-of-mind)

At være top-of-mind på kunder er meget vigtigt, når en købsbeslutning skal tages. Ved kontinuerligt at sende indhold til dine kunder, befinder dit brand sig samtidig i kundens underbevidsthed. Det øger chancen for at få en kunde til at tænke på din virksomhed, når de har brug for det produkt eller den service, som du tilbyder.

Skabe unikke kunderelationer

Ved hjælp af dataanalyser kan man med meget høj præcision forudsige, hvilke informationer, man bør sende til sine kunder. Relevansen af det indhold en kunde modtager, kan vise sig at skabe en unik relation mellem virksomhed og kunde.

Højere grad af brandloyalitet

Ligesom mail automation bidrager til at skabe unikke kunderelationer, kan det også have en positiv effekt på en kundes brandloyalitet. Hvis en kunde føler en unik relation, modtager personaliseret indhold samt skræddersyede tilbud er der også større chance for, at en kunde vælger dit brand fremfor et andet.

Stigende omsætning

Måske det vigtigste parameter for enhver virksomhed er grønne tal på bundlinjen – og generelt en kontinuerligt stigende omsætning. Når man benytter sig af mail automation, bliver det nemmere at identificere potentielle kunder eller kunder med en reel købshensigt. På denne måde når du ud til købsinteresserede kunder, som man umiddelbart ikke kendte til førhen.

Mail Automation i B2B & B2C

Hvis man ønsker mail automation, er det ligegyldigt om man er en B2B- eller B2C-virksomhed. Det er dog vigtigt at pointere, at der kan være behov for vidt forskellige tilgange alt efter, hvilket produkt eller service man tilbyder.

For eksempel kan en webshop, der sælger produkter direkte til forbrugere have behov for mail automation til at opbygge deres brand, samt have et stærkt fokus på at sende produktanbefalinger eller særlige tilbud for at maksimere den værdi, man kan få ud af hver enkelt kunde.

På den anden side kan en B2B-virksomhed også have brug for lignende elementer så som opbygningen af et brand. Men ofte inddeler man kunderne i lidt bredere grupper, så det ikke involverer hvert enkelt individ, men nærmere en gruppe af individer med samme interesser.

Derudover behøver salg ikke have samme direkte prioritering sammenlignet med B2C-virksomheder, da en købsbeslutning ofte tager længere tid og sjældent bliver taget via mail, da der kan være tale om ordrer på flere tusinde kroner.

Derfor vil en B2B-virksomhed ofte fokusere mere på at skabe brandloyalitet, engagere sine kunder i virksomheden og levere værdifuldt indhold, der kan bidrage til en endelig købsbeslutning. Det endelige mål er derfor stadig en øget omsætning, men den bliver ofte genereret på forskellige vis, hvad enten man henvender sig til B2B eller B2C.

Mail Automation Platforme – Hvad får man?

Når man beskæftiger sig med marketing- og mail automation i en professionel kontekst, er der mulighed for at benytte sig af en række software, der understøtter automatiseringer af forskellige marketingaktiviteter.

Nogle af disse platforme er blandt andet Mailchimp, Vero eller Active Campaign. Hos Nioba benyttes platformen Active Campaign, der fungerer som en stærk og veletableret platform med stor erfaring indenfor mail automation.

Derudover har Active Campaign også andre værdifulde automationfunktioner så som håndtering og vedligeholdelse af potentielle leads – som enten kan integreres med et eksisterende CRM eller Active Campaigns egen indbyggede løsning.

Ved siden af disse hovedfunktioner er det samtidig også muligt at implementere en chatbot på ens website, der gør det muligt for kunder at interagere med virksomheden udenfor normale svartider eller få virksomheden til at vende tilbage på konkrete henvendelser hurtigst muligt.

Active Campaign gør det dog også muligt at integrere med eksempelvis Facebook og de digitale marketingaktiviteter, som man benytter sig af på disse kanaler.

Kort sagt betyder det, at man benytter sig af cross-channel automation og derved også når ud til personer, der har vist interesse for virksomheden gennem andre marketingkanaler.

Hvad får du ud af mail automation?

Der er ingen tvivl om, at mail automation bidrager til at skabe resultater.

Men mail automation kræver gennemarbejdede analyser af data samt en evne til at strukturere disse, så det giver størst mulig værdi for både dine kunder såvel som din virksomhed.

Man skal desuden have et godt overblik over ens muligheder og begrænsninger i forhold til mail automation, og ikke mindst hvordan man imødekommer disse og vender det til grønne tal på bundlinjen.

Hos Nioba tilbyder vi blandt andet en fuld implementering samt vedligeholdelse af mail automation til din virksomhed.

En implementering og varetagelse af mail automation kan hurtigt føles uoverskueligt eller helt mislykkedes, hvis man ikke har det rette kendskab til marketing og databehandling.

Derfor har vi sørget for, at du fortsat kan fokusere på dine kernekompetencer i virksomheden, mens vi hjælper jer med det, vi er gode til – nemlig mail automation.

Prøv det af lige her!

Er du fortsat i tvivl om, hvad mail automation er, eller hvordan det fungerer?

Bare rolig! Vi har lavet en test, så du helt selv kan prøve det af. Du skal bare udfylde formularen nedenfor (dette giver os selvfølgelig ikke tilladelse til at sende dig andre mails – du vil kun modtage vores testmails!)

Udfyld Vores Testformular!
Hvis du udfylder denne formular, vil du modtage en kort række af mails, der har til formål at demonstrere mail automation til dig!