For Google handler det altid om kvalitet
Google vil helst sende trafik til websider af høj kvalitet. Derigennem sikrer Google sig, at en bruger vil komme retur næste gang og bruge Googles søgemaskine igen, fremfor Bing, Yahoo, Duckduckgo eller noget femte. Kvalitet spiller altså en rolle for Google – og derfor har Google implementeret et kvalitetssystem i Google ads, som er med til at sikre at det altid er den bedst mulige annonce der vises, og som sender søgeren videre til den bedst mulige webside.
Det forholder sig derfor sådan, at hvis to virksomheder, der begge konkurrerer om søgefrasen ”Projektledelse Århus”, så er det i sidste ende ikke kun prisen, der bestemmer om annoncen skal blive vist, eller hvilken annonce der skal vises øverst. Det der bestemmer om en annonce skal vises, er søgeordets kvalitetsresultat.
Konceptet kvalitetsresultat
Google Ads opererer med et koncept der kaldes Quality Score, eller kvalitetsresultat. Quality Score er den værdi (1-10), som et søgeord får af Google Ads. Søgeord, der har høj relevans, peger på gode websider og som bliver anvendt i annoncer der er godt bygget op, vil få en højere score end søgeord som har lav relevans, peger mod mindre gode websider og så videre.
Simpelt eksempel:
Hvis to virksomheder begge vil have deres annoncer vist, når en bruger søger efter “Projektledelse Århus”, så undersøger Google om søgeordet “projektledelse Århus” står i annonceteksten, og om den side, som annoncen linker til, også bruger søgeordet “Projektledelse Århus”.
Virksomhed A bruger søgeordet “projektledelse Århus” i sin annonce, men det gør Virksomhed B ikke. Og hvis Virksomhed A også har en hurtigere webside, der viser kursusdatoer, pris og meget mere, og Virksomhed B der har en langsommere webside, ikke nævner noget om pris og dato – så vil Google Ads i udgangspunktet give Virksomhed A en højere kvalitetsscore for søgeordet, hvorimod Virksomhed B, vil få en lavere kvalitetsscore for det samme søgeord.
Eksempler på hvordan annoncerne kunne være lavet:
Hvilken annonce tror du, har den højeste kvalitetsscore af ovenstående to annoncer?
Hvilke ingredienser er der i kvalitetsscore?
Kvalitetsresultat vises som et tal fra 1 – 10 og er afhængig af blandt andet:
- Høj klikfrekvens (CTR)
- Relevant landingsside
- Kontoens historik
- Annoncens relevans
- Søgeordets relevans
Der er altså flere faktorer der spiller ind. Særligt landingssider er vigtige. Man kan eksempelvis ikke have en høj kvalitetsscore på søgeordet “projektledelse Århus”, hvis man sender sine besøgende videre til en side der handler om brugte biler. Landingssiden skal altså være relevant.
Des højere kvalitetsresultat, des højere placering får den pågældende annonce. Så hvis tre virksomheder igen konkurrerer om det samme søgeord, men de har forskellige klikpriser (det de er villige til at betale for pr. klik på deres annonce) og forskellige kvalitetsresultater, så vil de få meget forskellige positioner på søgeresultatsiden, selvom en af dem måske vælger at betale dobbelt så meget for en god placering.
Lad os se på et konkret eksempel, hvor tre virksomheder konkurrerer om det samme søgeord:
Virksomhed | Kvalitetsresultat | Pris pr. klik i kroner | Annonce rank | Annonce position |
A | 8 | 10 kr. | 8*10=80 | 1 |
B | 5 | 15 kr. | 5*15= 75 | 2 |
C | 3 | 20 kr. | 3*20=60 | 3 |
Ud fra ovenstående kan man se, at pris alene, ikke har en betydning for den placering man ender med at få på søgeresultatsiden.
Konklusion
En højere kvalitetsscore, giver flere klik, bedre placeringer og gør ultimativt, at Google annoncerne koster mindre.
Det positive er, at man har masser af mulighed for at påvirke sin kvalitetsscore, hvis man samarbejder med erfarne Google ads specialister. Hos Nioba er vi Google Partner, og naturligvis Google Ads certificeret.