- Ejer du en webshop, vil du gerne lave et salg
- Ejer du en webside, hvor det handler om at kunderne skriver til dig eller ringer vil du gerne have mails (du vil gerne have leads)
- Ejer du en side, hvor du skal sprede et budskab, vil du gerne have mange besøg, mange der ser din video, deler din side eller noget helt fjerde
Så skal du med garanti kende til, og lære om, konverteringsoptimering.
Når du har læst denne artikel, vil du have en god idé til, hvad konverteringsoptimering er, og hvordan du skal bruge det aktivt for at kunne få endnu større succes med dit salg eller dine leads.
Og det er meget vigtigt for din forretning!
Forestil dig at du har 100 besøgende hver dag. Kan få øget din konverteringsrate fra f.eks. 2 til 4% ved at lave nogle få ændringer, som brugerne responderer positivt på, så har du pludselig fordoblet din omsætning uden at skulle gøre andet end nogle designmæssige ændringer på dit website.
Hvad en konvertering og konverteringsrate er
Fælles for ovenstående er, at med digital markedsføringsbriller, så kan de ting som du vil have en bruger på websiden til at gøre kaldes for konverteringer. Indenfor Digital markedsføring, er det ypperste at få mange, eller i hvert fald de rigtige konverteringer.
Det er her ideen om konverteringsrate kommer ind i billedet. Forestil dig en webshop med 100 produkter. Hvis du har 1000 besøgende hver dag og kun én køber noget, er din konverteringsrate: 1/1000= 0,01%. Hvis ti besøgende køber noget, er din konverteringsrate: 10/1000= 1%. Hvordan du får flere salg, handler om konverteringsoptimering, eller Conversion rate optimization.
Hvad er din konverteringsrate?
Konverteringsrate er vigtig, fordi det siger utroligt meget om hvor effektiv, din webside eller webshop er.
Kender du din konverteringsrate, fordelt på trafikkanal?
Konverteringsrate fordelt på trafikkanal viser hvorfra, du får de bedste konverteringer. Ser vi på om din trafik fra Adwords, Facebook eller noget helt tredje? Hvis du har 300 besøgende, med 100 fordel på hhv. Facebook, Adwords og SEO, og din konverteringsrate er henholdsvis Facebook 6%, Adwords 1,5%, og SEO 7,4%, så fortæller det noget om, at du gør et godt arbejde på Facebook og med din søgemaskineoptimering og måske skal fokusere yderligere her – men at du muligvis burde se din Adwords kampagner igennem, siden de tilsyneladende underpræsterer.
Du kan blandt andet se din konverteringsrate for e-handel, hvis du har en webshop i Google Analytics, under Anskaffelse > Al Trafik > kanaler:
Hvordan får du flere til at konvertere?
Hver webside og webshop er forskellig, men ét er sikkert. Ønsker du flere konverteringer, skal du arbejde på at for lavet nogle effektive mikrokonverteringer.
Mikro og Makro konverteringer
De fleste websider kan let beskrive deres hovedformål. For webshops er det at sælge produkter, for andre websider er det at samle kunder, og at de sender en kontaktform med spørgsmål. For disse to former for websider, er en makrokonvertering således enten et salg eller et direkte lead.
Typisk er kan det være vanskelligt at få solgt et produkt, hvis ikke der eksempelvis er et billede af produktet. På den måde fungerer billeder at produkter, som noget der støtter op om et salg. Det samme gør mikrokonverteringer. Som tommelfingerregel gælder, at des mere du kan engagere en bruger på din webside, des større sansynlighed er der for, at brugeren laver en makrokonvertering.
Hvad er mikrokonverteringer og hvordan fungerer de?
Mikrokonverteringer er små handlinger, hvor brugeren gennemfører en handling der på et senere tidspunkt kan lede til en makrokonvertering. Eksempelvis ved du, at hvis ikke en bruger køber et produkt på webshoppen, så har du mulighed for, at brugeren tilmelder sig en nyhedsmail, og derfor senere vender tilbage og køber produktet.
Ligeledes kan en video være en mikrokonvertering, hvis brugeren efter de har set videoen, har en størrre interesse i det produkt du sælger. Isoleret set, kan man betragte mikrokonverteringer som små handlinger, der knytter brugeren tættere på din virksomhed og på en handling, som du kan tjene penge på i sidste ende.
Nedenfor på illustrationen er mikrokonverteringerne opstillet som handlinger, der alle sammen leder brugeren tættere på en makrokonvertering. I tragten kan vi se, at des flere handlinger de fuldfører, des tættere kommer brugerne på den egentlig makrohandling.
Eksempler på mikrokonverteringer:
- Ser en produktvideo
- Download af brochure, white paper eller produktblad
- Tilmelder sig nyhedsmail
- Gem et produkt på en ønskeliste
- Tilmelder sig et social medie (Eksempelvis: bliver fan på Facebook)
- Deler, emailer eller printer en PDF
- Anvender chatfunktion
- Bruger kontaktformular
- Tilmelder sig et webinar
- Klikker på en annonce på displaynetværket (Retargeting)
- Og mm.
Hvor begynder man og hvilke værktøjer
Først og fremmest analyserer vi status quo. Hvor står vi henne i dag, og hvor godt fungerer lead genereringen på websiden eller salget på webshoppen?
Hos Nioba anvender vi mange forskellige værktøjer, når vi arbejder med konverteringsoptimering.
Af et lille udvalg kan nævnes: Mouseflow, HotJar, Google Analytics, split test, online spørgeskemaer og Leadfeeder.
Det er vigtigt, at du laver en status quo og holder en log, så du kan måle på hvilke tiltag, som giver positive resultater og det modsatte. Og så skal du give det tid. Drag ikke konklussioner over kort tid eller sammenlign med to perioder, som ikke er sammenlignelige.