1. Blog
  2. Onsite SEO
  3. Meta description optimering

Du skal også optimere din sides Meta description. Meta er græsk og betyder efter. Description er engelsk, og betyder beskrivelse. Lidt mere mundret kan vi oversætte det til et resumé af en bestemt webside. Din Meta description indgår indirekte i vurderingen af dit website fra Googles side. Meta description er den beskrivelse der fremkommer når du laver en søgning på Google og studerer dine resultater:


Din Meta Description informerer dem, der søger i søgemaskinerne om, hvad de kan forvente at læse om på din webside – se derfor beskrivelsen som en lille reklametekst. Beskrivelsen har ingen betydning for din placering i Googles søgeresultater, men din description har betydning for, om dem der kigger på søgeresultaterne, bliver fanget af din beskrivelse og vælger at klikke på søgeresultatet.

Og derved har beskrivelsen indirekte betydning for placeringen, da Google også måler på, hvor mange der vælger at klikke på dit link, fremfor på din konkurrents. Det er det begreb som vi kalder for CTR eller Click Through Rate. En CTR angiver eksempelvis hvor mange, der klikker videre fra søgeoversigten til et website. Hvis du har to websider, som ligger lige ved siden af hinanden på et bestemt søgeord, men hvor langt flere personer klikker ind på det ene link, fremfor det andet link – hvilket link tror du da, Google antager har mest værdi for de brugere som søger på Google? Ja, svaret er selvfølgelig det link, som de fleste klikker på.

Meta Description tips

En Meta description optræder ligesom et title tag, som et såkaldt HTML tag i kildekoden. Din Meta description er, som navnet antyder, en efter-beskrivelse. En Meta description har typisk en længde på 140-150 tegn, inklusiv mellemrum.

En Meta descriptions formål er altså at give en kort beskrivelse af sidens indhold. Det er også her, du med få ord skal overbevise om, at det netop er linket til din webside, der skal klikkes på. Derfor bør en Meta description indeholde en opfordring, hvor Meta description bliver afsluttet med ordene: Læs mere her!, Køb nu! eller lignende.

Når der bliver lavet en søgning på Google, og Google præsenterer en række søgeresultater, vil din websides Meta description optræde, hvis din webside er blandt søgeresultaterne. Det tæller som et plus, hvis din side har en Meta description. Hvis ikke du har en Meta description, den er for lang, eller hvis søgningen ikke passer til din Meta description, udvælger Google selv de ord på siden, som Google mener passer bedst til søgeresultatet. I det tilfælde vil du se et resultat, der minder om dette, hvor Meta description ikke er afsluttet, men du istedet ser tre punktumre efter ordene ‘Bruges til personer der … ‘: 

Forfatter