Keyword – eller på dansk “Nøgleord”

Når en bruger anvender søgemaskinen Google (Bing eller en helt tredje), søger vedkommende ved hjælp af et søgeord eller en søgefrase.

Når Googlebot scanner en webside, ser den på den tekst den finder der. Det er derfor vigtigt, at virksomheden bruger de rigtige ord på en webside.

Har du eksempelvis en artikel der omhandler emnet, brugte biler i Århus, skal dit emneord, og afledninger af samme, optræde i selve teksten på din webside.

Gør den ikke det, så vil det være meget svært for Google at kunne finde årsag til, at sende brugere din vej.

Der findes ikke nogen entydige regler til, hvor meget tekst der skal være på en webside. Dog er det sikkert, at Google ikke tilgodeser websider med såkaldt “tyndt indhold”. Altså sider med meget få ord – medmindre det er en søgning, hvor svaret ikke nødvendigvis kræver en længere tekst, eller det bare ikke er så detaljeret et område.

For nogle år siden var den generelle anbefaling, at en websideartikel skulle ligge mellem 300-500 ord. Der findes ikke en decideret anbefaling i dag, men har man brug for et minimumstal, for hvad den nedre grænse for tekst på en webside kunne være, så er 3-400 ord et sted at starte.

Når du konstruerer din tekst, skal du være opmærksom på nogle få, men enkle regler:

  • Søgeordet du bruger
  • Antal ord i teksten
  • Søgeordstæthed
  • Brugerintention – selvom det ikke nødvendigvis lige hører under hvad et søgeord er

Søgeord eller nøgleord

Du skal bruge dit søgeord i teksten. Er søgeordet eller sætningen du gerne vil blive fundet på Google med: “Kulturby Århus”, så skal du sørge for at inkludere den i din tekst – og gerne flere gange, men i naturlig kontekst.

Antal af ord i teksten

Når du laver en søgning i Google, søger du ofte med et ord eller en sætning. F.eks. “Århus” hvis du vil finde information om Århus, eller “Århus kulturby” hvis du vil finde information om kulturby Århus.

Googles mission er at tilbyde det bedste indhold til det som der bliver søgt efter. Et af kriterierne er, at der helst skal være noget information på websiden, som Google præsenterer i søgeoversigten.

Sat på spidsen kan man sige, at hvis ikke ordet “Århus kulturby” optræder i din tekst, hvorfor skulle Google så linke til din artikel?

Og hvis der kun stod 20 ord i din artikel, hvor meget information er der så lige at hente i netop denne artikel?

Der findes ikke længere en officiel minimumslængde på hvor lang en tekst skal være, for at blive godt placeret i Googles søgeindeks. Hos Nioba har vi lang erfaring med tekster og placeringer i Google. Vi plejer derfor at sige, at en artikel som minimum bør være på 300 ords længde. Når det er sagt, er der mange mange andre faktorer der spiller ind, så brug det kun som en tommelfingerregel. Men husk, at det i dit tilfælde også nemt ville kunne være f.eks. 1.500, som skal til. Og det er ikke bare hvilke som helst 1.500 ord.

Søgeordstæthed

Din keyword density eller din søgeordstæthed, er den procentdel af gange et søgeord eller en sætning vises på en webside i forhold til det samlede antal ord på siden. Din keyword density bør ikke overstige 3-5%.

Men også her drejer det sig om en grov tommelfingerregel, da der fra Googles side ikke er en bestemt anbefaling af procentsatsen af gange et søgeord må optræde på en side.

En tekst der indeholder et søgeord alt for ofte, vil af søgemaskiner blive opfattet som overoptimeret. Eller sagt på en anden måde; siden vil blive opfattet som om den manipulerer med Googles algoritme og bliver muligvis ikke medtaget i søgeresultaterne.

Eksempel:

En artikel om “Hundefrisører i Skagen” er 1000 ord lang. Søgesætningen “Hundefrisører i Skagen” optræder 100 gange i teksten. Det giver: 100/1000 = 0,1 = 10%.

Det vil med stor sandsynlig give bagslag, da det ser meget kunstigt ud.

Det drejer sig om “tommelfingerregler”

Et vigtigt element i enhver onsite optimering, er stadig, at det er vanskeligt at tale om absolutte regler. En tekst kan sagtens være på 290 ord og have en søgeordstæthed på 5%, men stadig rankere fint i Google og andre søgemaskiner.

Reglerne er derfor “tommelfingerregler” og retningslinjer. Des mere erfaring man har med SEO, des bedre vil man være i stand til at anvende reglerne bedst muligt, i den situation de skal anvendes.

Hvis du er meget i tvivl, så vil det være en god idé at sammenligne med dine konkurrenter i toppen af Google.

Overskrifter i Title- og H-tags

Brug helst dit søgeord i dit Title Tag og din overskrift på selve siden. Din overskrift skal være en overskrift af HTML tagget H1. H1 står for Heading 1. Som navnet antyder er der flere headings, eller overskrifttyper. Heraf er H1 den vigtigste, og overskriften skal derfor være formateret med HTML tagget H1.

Der skal kun være én H1. Se det som en titel på en bog. Der er kun én titel på en bog.

Google vil tolke, at hele indholdet omhandler titlen/overskriften i højere grad.

Se eksemplet nedenfor, hvor overskriften på websiden også er at finde i kildekoden under HTML tagget H1:

søgeords-eksempel

H2’ere

Du må til gengæld gerne have flere H2’ere i dit indhold – hellere end gerne! Det skal både forklare om indholdet, fange dine brugere når de “scanner” siden, og skabe et vis hieraki på indholdet også.

Title-tag, H1’eren og H2’erne har en decideret SEO-mæssig betydning, så brug dem godt og sørg for, at dit indhold er beskrevet her.

F.eks. kunne Title-tag være: “Søgeord – læs hvilken betydning søgeordet har for SEO”.

H1 kunne være: “Hvad er et søgeord?”

H2: “Er et søgeord og en søgeordsfrase det samme?”

H2: “Skal man skrive et sted til Google hvad ens søgeord er?”

Osv.

Sørg for, at dit indhold er læsevenligt, så brugerne vil bruge lidt længere tid på websitet, samt finder den ønskede information.