1. Blog
  2. Onsite SEO
  3. Søgemaskinevenlig URL

URL står for Uniform Resource Locator. En URL bruges til at beskrive adressen på en bestemt ressource på internettet, typisk en internetadresse. Internetadressen www.dr.dk er altså også lig med sidens URL.

Læsbarhed

Din websides URL er vigtig, da Google tidligere har udmeldt, at de første 3-5 ord efter din domæneadresse bliver tillagt mest værdi. Undgå derfor websider med for eksempel følgende URL-struktur: www.nioba.dk/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=92&Itemid=150

Men vælg i stedet for en adresse som denne, der let og enkelt forklarer brugere og søgemaskiner, hvad siden handler om: www.nioba.dk/title-tag-optimering/. Her er det tydeligt at se, at den side som linket henviser til, kan fortælle mere om, hvordan man kan optimere et title tag. Et måske endnu mere oplagt eksempel, ville være følgende URL, hvor der heller ikke er den store tvivl omkring, hvilket emne URL’en behandler: https://www.dr.dk/sporten/haandbold/skadet-eggert-skal-holde-pause-under-vm.

Tommelfingerreglen her er egentlig meget simpel.

Desto lettere en URL er at læse og forstå for mennesker, desto bedre er det også for søgemaskiner. Søgemaskiner anvender mange forskellige signaler for, at afgøre hvilke links der giver mest værdi, men en letforståelig URL er helt bestemt en af de vigtige signaler.

Søgeordet i URL: Stadig en god ide

Indsætter du et link i en tekst på internettet, kan de personer der læser teksten hurtigt regne ud, hvad artiklen handler om, hvis du bruger de rigtige søgeord. Læser man eksempelvis denne URL, vil man hurtigt kunne se, hvad linket handler om, nemlig fysioterapi i Silkeborg: https://www.sportsfys-silkeborg.dk/fysioterapi-fysioterapeut-silkeborg/

Længde

Korte URLs er generelt bedre at anvende. Du behøver ikke blive ekstrem, men igen er en tommelfingerregel, at du skal holde dine URLs på under 60 tegn. Korte URLs har også den fordel, at de er hurtigere at læse og mange gange lettere at forstå.

Eksempel på lange og korte URLs

Mindre god: Nioba.dk/velkommen-her-kan-du-læse-meget-mere-om-digital-marketing

Optimeret: Nioba.dk/digital-marketing

Hvad med domænenavnet?

Tidligere var det også meget vigtigt at have de vigtigste søgeord i sit domænenavn. Og det er det stadig, selvom der er et MEN.

Sælger virksomheden eksempelvis lagerkager, kunne domænenavnet lagkager.dk være en god ide at anskaffe sig. Når det er sagt, er der stor diskussion om præcis hvor meget vægt, Google giver til at have et vigtigt søgeord i domænenavnet i dag. Udgangspunktet er, at domæner der indeholder de præcise søgeord, også kaldet EMD (Exact Match Domains), ikke er blevet tillagt SEO værdi de sidste mange år.

Fra Niobas side anbefaler vi, at man medtager det vigtigste søgeord i sit domænenavn, hvis det giver mening – og hvis det er ledigt. Der er nemlig ofte andre fordele associeret med et relevant domænenavn; Det er lettere at huske, og det alene kan gøre det muligt for folk at taste web-adressen ind, og derigennem skaber virksomheden trafik på siden. Omvendt kan det være en ulempe, hvis man har lagt sig for hårdt fast på et enkelt domænenavn, hvis nu virksomheden skifter retning, og begynder at tilbyde andre ydelser, end det som domænenavnet tilkendegiver.

Hvad siger Google selv om emnet?

Google udgiver deres egne retningslinjer, eller guidelines for hvordan man arbejder med URLs og internetadresser. Det kan du læse mere om her:

 

Forfatter