1. Blog
  2. Onsite SEO
  3. Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse handler om at finde præcis de søgeord, som kunderne til dine produkter bruger, når de ønsker at finde det du, eller din virksomhed, udbyder.

Når vi har fundet de søgeord, kan vi begynde at optimere din webside mod netop disse ord.

Faktisk så skal din søgeordsanalyse også indeholde søgeord, som brugerne bruger, når de ikke søger direkte efter dine produkter, men når de søger informationer, som dine produkter kan dække eller afhjælpe.

Fundamentet for godt SEO-arbejde er en søgeordsanalyse

En hovedpointe omkring SEO er, at vi optimerer mod tekst. Skåret ind til kernen, så fungerer SEO sådan, at bruger du sætningen “Billige rejser til Spanien” på din webside, kan Google sende brugere der søger efter billige rejser til Spanien til din webside.

Hvis man vender dette lidt på hovedet, og vælger at anskue sin målgruppe og studerer den, så får man indblik i hvad det er for nogle søgefraser og søgeord de anvender, når de søger på internettet. Dette er hvad man kalder en søgeordsanalyse.

Lav først en søgeordsanalyse så du ved, hvilke ord, der bør indgå i dine tekster på websiden. En søgeordsanalyse tager udgangspunkt i de søgeord som du skal bruge på din webside, for at forbrugerne finder virksomhedens webside.

Ofte kender en virksomhed de søgeudtryk som kan anvendes på virksomhedens produkter eller services. Derfor er første trin at skrive disse søgeudtryk ned. Næste trin er at finde ud af, i hvilke sammenhænge søgeudtrykket bliver brugt.

Hos Nioba bruger vi en palette af forskellige værktøjer. Årsagen hertil er, at der ikke findes et værktøj der har alle svarene. Er du lige gået i gang med at lære SEO, eller vil du bare have en bedre forståelse for SEO, kan vi anbefale disse to programmer, som til en hvis grad er gratis at anvende:

Men ressourcer som Google, Contentbeak og Storybase er også rigtig gode tools til, at finde søgeord og skrive indhold ud fra.

Er søgeordsanalysen vigtig?

Det er et retorisk spørgsmål, for svaret kender vi allerede. Ja, søgeordsanalysen er vigtig.

Forestil dig at dine kunder anvender et helt bestemt udtryk, når de søger efter det du udbyder på din webside. Men samtidigt er din webside ikke optimeret til netop dette udtryk. Det betyder at du i princippet går glip af trafik, som søger efter det du udbyder, men som ikke kan finde det.

Forskellige slags søgeord

Ikke alle søgeord er lige. Indenfor SEO-verdenen taler man ofte om begrebet Long tail keywords eller på dansk – den lange hale. Det lyder lidt fjollet, men dækker over noget rigtigt vigtigt. Hovedtesen er, at et enkelt søgeord er for generelt, og derfor får man generelle resultater, når man kun bruger et enkelt søgeord. Typisk skal man kombinere flere søgeord, for at finde præcis det man søger efter.

Den lange hale og placering i Google

Det er ofte lettere at opnå en god position med long tail keywords, end det er med enkelte søgeord.

En anden fordel ved long tail keywords er, at selvom de ikke bliver anvendt nær så ofte i søgningerne, så vil de besøgende som ender på en webside efter have langt større sandsynlighed for at købe noget eller udføre en handling, som at kontakte virksomheden eller tilmelde sig til et nyhedsbrev.

Højere konvertering

Desto længere en søgefrase er, desto større sandsynlighed er der for, at brugeren gennemfører en konvertering.

Forestil dig, at du er interesseret i et kursus i projektledelse. En hurtig søgning på Google giver en masse informationer, men ikke nødvendigvis omkring et kursus i projektledelse. Derefter kombinerer du det med flere søgeord, og søger nu efter “projektledelse + kursus”. Pludselig får du langt flere eksakte resultater.

Udbygger du din søgning yderligere til “projektledelse + kursus + Århus + November”, vil de resultater du får frem, være langt mere eksakte, og ligger meget tættere op ad det du egentlig ønsker at finde.

Er der derfor en webside som efterkommer dit ønske om at have kurser i projektledelse i Århus i november måned, er der stor sandsynlighed for, at du klikker ind på denne side, og derefter enten tilmelder dig, eller ringer til virksomheden der udbyder kurserne.

Long tail keywords

Søgeordene til højre har færre søgninger, med bedre konvertering.

 

Sådan kommer du i gang med din søgeordsanalyse

Alt efter hvilket niveau du er på og hvilken slags virksomhed du skal lave søgeordsanalysen for, så er der forskellige tilgange.

Læser du denne artikel, så er det med stor sandsynlighed, at du er relativ ny indenfor SEO eller søgeordsanalyser.

Der kan vi anbefale, at du allerførst brainstormer de søgeord du tror dine besøgende har. Og brug bare et Excel-ark eller Google Sheets, som du kan dele med andre.

Efter sin brainstorm, så kan du bruge fx Keywordtool, Ubersuggest, Storybase eller Keyword Planner til, at se hvad folk rent faktisk har søgt efter af lignende ord rent historisk. Du kan også bruge Google Search Console (hvis det er sat op på dit website – ellers gør det ASAP!) til, at se hvornår dit website er blevet vist på Google og på hvilken søgning.

En god idé er også at spørge dine kunder. F.eks. bruger en VVS’er måske søgetermen armatur, men kunderne siger vandhane. Det er yderst vigtigt for dig at kende til.

Ønsker du flere gode råd eller hjælp til, at lave en søgeordsanalyse, så tøv ikke med at ringe eller skrive til os.

Forfatter